پنتاگون: تا حال به ارزش 37 میلیارد دالر تجهیزات نظامی از افغانستان خارج شده است

© Flickr / Expert Infantryپنتاگون: تا حال به ارزش 37 میلیارد دالر تجهیزات نظامی از افغانستان خارج شده است
پنتاگون: تا حال به ارزش 37 میلیارد دالر تجهیزات نظامی از افغانستان خارج شده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2021
عضو شوید
دو مقام ارشد پنتاگون در کمیته نظامی سنای امریکا حضور یافته تا از چگونگی همکاری‌های امریکا پس از خروج نظامیان این کشور با افغانستان معلومات دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون می‌گوید که بیش از 20 درصد نظامیان امریکایی افغانستان را ترک کرده اند و نیز به ارزش 37 میلیارد دالر وسایل و تجهیزات نظامی از افغانستان خارج شده است.

تلاش حکومت برای اجماع ملی؛ جنجال‌ تازه میان طرف‌های قدرت در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2021
ایجاد شورای عالی دولت؛ جنجال‌ تازه میان طرف‌های قدرت در افغانستان

دو مقام ارشد پنتاگون در کمیته نظامی سنای امریکا حضور یافته تا از چگونگی همکاری‌های امریکا پس از خروج نظامیان این کشور با افغانستان معلومات دهند.

دیوید هلوی، معاون وزارت دفاع امریکا در امور اقیانوس آرام گفته است که روند خروج نظامیان این کشور به شدت تمام ادامه دارد.

اما او تاکید کرد: «چنانچه ما نیروها را از افغانستان بیرون می‌کنیم و تعهدات ما با این کشور کاهش می‌یابد، اما ظرفیت نظارت از خارج از افغانستان بر فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در داخل این کشور حفظ خواهد شد.»

جنرال هلوی یکی از چالش‌های کلیدی در افغانستان را کاروبار مواد مخدر می‌داند که طالبان سال‌هاست از آن بهره می‌برند.

به گفته‌ی او، توان ایالات متحد برای نظارت از این فعالیت‌های طالبان پس از بیرون شدن از افغانستان کاهش خواهد یافت.

همزمان جنرال متیو ترولینگر، معاون مدیر امور سیاسی و نظامی ستاد مشترک ارتش امریکا در این نشست گفت: "ما این توانایی را داریم که بتوانیم در موردهایی که نیاز به اقدام باشد، وارد عمل شویم. توانایی رصد، شناسایی و نابود کردن دشمن را از بیرون از افغانستان داریم".

پنتاگون: از شروع آغاز خروج طالبان به نیروهای امریکایی هیچ حمله نکردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2021
پنتاگون: از زمان خروج طالبان به نیروهای امریکایی حمله نکردند

به گفته‌ی این جنرال امریکایی، وسایل و تجهیزات که قابل انتقال نیست و نیروهای امنیتی افغانستان می‌توانند از آنها استفاده کنند در اختیار آنها قرار می‌گیرد؛ در غیر آن نابود می‌‎شوند.

از سویی هم، کارشناسان آژانس‌های اطلاعاتی و دفاعی امریکا در گزارش تازه‌یی گفته اند که طالبان هنوز روابط نزدیک با القاعده دارند و به احتمال زیاد در حال آماده سازی حمله‌های گسترده در برابر مراکز پرجمیعت و تاسیسات نظامی و دولتی افغانستان استند.

با این همه جورج بوش، رییس‌جمهوری پیشین امریکا بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان را تصمیم اشتباه می‌داند که به گفته او، سبب ایجاد خلای امنیتی در این کشور خواهد شد.

همزمان رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در گفتگو با واشنگتن‌پست از توانایی نیروهای امنیتی در دفاع از افغانستان و مردم آن اطمینان داده، اما تاکید دارند که این نیروها هنوز به پشتیبانی فنی و هوایی خارجی نیاز دارند.

این دو مقام ارشد کشور، القاعده و دیگر گروه‌های هراس‌افگن که گروه طالبان به قطع رابطه با آنها تعهد داده است را برای امنیت منطقه و جهان تهدید دانسته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала