کرزی: ادامه جنگ طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا در برابر افغان‌ها مشروعیت ندارد

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی: جنگ طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا مشروعیت ندارد
کرزی: جنگ طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا مشروعیت ندارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2021
عضو شوید
قدرت‌های بیرونی، طالبان را در برابر جمهوریت و جمهوریت را در برابر طالبان استفاده می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین می‌گوید که پس از امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان، دیگر ادامه‌ی جنگ طالبان در برابر افغان‌ها از هیچ لحاظ حتا به لحاظ دینی مشروعیت ندارد.
رئیس جمهور پیشین در مصاحبه با اشپیگل گفته که قدرت‌های بیرونی، طالبان را در برابر جمهوریت و جمهوریت را در برابر طالبان استفاده می‌کنند و این قدرت‌ها مانند امریکا، روسیه و چین، رقابت‌های شان را در داخل افغانستان انجام می‌دهند.

دیدار اشرف غنی با حامد کرزی و عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.05.2021
دیدار اشرف غنی با حامد کرزی و عبدالله عبدالله

آقای کرزی در این گفتگو تاکید کرده که مقام‌های امریکایی اعتراف کرده‌اند که پناه‌گاه‌های طالبان در خاک پاکستان است و این کشور از این گروه حمایت می‌کند، اما واشنگتن در بیست سال پسین به جای ریشه‌یابی دلیل جنگ، به پشتیبانی از ارتش پاکستان پرداخته است.
او  گفته که پاکستان با پشتیبانی از طالبان، در پی دست یافتن به عمق استراژیک‌اش در افغانستان است، اما تاکید کرده که اسلام آباد باید بداند که هیچ قدرت خارجی مانند برتانیا، اتحاد جمهوری‌های شوروی پیشین و امریکا با تمام منابع شان نتوانستند بر افغانستان تسلط پیدا کنند و این کشور هم در آن ناکام خواهد شد.
حامد کرزی گفته که پاکستان خواهان قطع روابط افغانستان با هند است، چیزی که از نظر آقای کرزی غیر ممکن است.
رییس جمهوری پیشین در مورد جنجال خط فرزی دیورند گفته که اگر افغانستان و پاکستان روابط مشابهی با مدل اتحادیه‌ی اروپا داشته باشند، یک راه حل برای این مشکل پیدا خواهد شد.
او تاکید کرده که به جای یک خط ثابت مرزی، دیورند به یک زون تبدیل شود تا شهروندان دو کشور، بدون کدام کنترول مرزی، آزادانه با هم روابط داشته باشند، چیزی که به گفته‌ی آقای کرزی، آلمان و فرانسه امروز به چنین توافق دست یافتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала