عفو بین‌الملل: دست‌آوردهای زنان و دختران افغانستان در معرض خطر است

© Photo / Jirga عفو بین‌الملل: دست‌آوردهای زنان و دختران افغانستان در معرض خطر است
 عفو بین‌الملل: دست‌آوردهای زنان و دختران افغانستان در معرض خطر است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2021
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل می گوید که پیش‌رفت‌های «موفقیت‌آمیز» زنان و دختران افغانستان با خروج نیروهای بین‌المللی در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان عفو بین الملل، در بیانیه ای که روز دوشنبه، سوم جوزا، نشر شد، بر مشارکت محدود زنان در مذاکرات صلح و گام های اساسی در زمینه حقوق زنان که اکنون در معرض تهدید قرار دارند، اشاره کرده می گوید، پیش‌رفت‌های «موفقیت‌آمیز» زنان و دختران افغانستان در دو دهه اخیر در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

 در این گزارش گفته شده است که با توجه به مشارکت محدود زنان در گفت‌وگوهای صلح، دست‌آوردهای زنان با تهدید روبه‌رو است.

یمینی میشرا، مدیر بخش آسیا در سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که با تزلزل در مذاکرات صلح، وضعیت افغانستان به نقطه بحرانی رسیده است و روزانه ده‌ها غیرنظامی کشته می‌شوند. به گفته او، حالا افغانستان به سمتی می‌رود که فعالیت بیش از ۲۰ سال زنان را تحت شعاع قرار می‌دهد.

عفو بین‌الملل: حالا زمان قطع کمک‌های جهانی به افغانستان نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2020
عفو بین‌الملل: حالا زمان قطع کمک‌های جهانی به افغانستان نیست

یمینی مشیرا می‌گوید: «اکنون وقت آن است که دولت افغانستان و کشورهای جهان با هم متعهد شوند و تلاش کنند تا حقوق زنان و دو دهه فعالیت‌شان در گفت‌وگوهای صلح مبادله نشود».

به نقل از گزارش سازمان عفو بین‌الملل، پس از حاکمیت طالبان، زنان با مشکلات زیادی از جمله تعلیم، ممنوعیت حضور در اجتماع و مراقبت‌های بهداشتی مواجه بودند که حالا تلاش کرده‌اند و توانسته‌اند پس از سال‌ها فعالیت، در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شرکت کنند. در این گزارش به ۳.۳ میلیون دختری که مشغول آموزش هستند، اشاره شده است.

طبق آمار یونیسف، حدود ۲.۲ میلیون دختر از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

یمینی مشیرا می‌گوید که با آغاز مذاکرات صلح  در جمع ۲۱ نفر از اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت، فقط چهار زن حضور دارند. به همین ترتیب او به حضور کمرنگ زنان در نشست مسکو اشاره کرده است که در ترکیب هیأت افغانستان تنها یک زن عضو داشت.

عفو بین‌الملل به نقل از فعالان حقوق زنان نوشته است که این مذاکرات آینده زنان و دختران در افغانستان را شکل می‌دهد و باید صدای آنها شنیده شود و دولت افغانستان باید از مشارکت فراگیر و معنادار زنان در گفت‌وگوها اطمینان دهد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала