ارایه گزارش کمیسیون امور دفاعی در مورد سقوط چرخبال در بهسود

© Sputnik / Igor Onuchin /  مراجعه به بانک تصاویر ارایه گزارش کمیسیون امور دفاعی در مورد سقوط چرخبال در
 ارایه گزارش کمیسیون امور دفاعی در مورد سقوط چرخبال در   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2021
عضو شوید
کمیسیون امور دفاعی مجلس گزارش خود از حادثه سقوط چرخبال ارتش در حصه اول بهسود را در نشست مجلس ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، در این گزارش که توسط مرسل نبی‌زاده عضو کمیسیون امور دفاعی به نشست امروز دوشنبه 3 جوزای، مجلس ارائه شد، آمده که چرخبال ارتش در بهسود با موشک هدایت شده هدف قرار گرفته؛ اما مسوولان وزارت دفاع گفته که تا هنوز بررسی‌های شان در این مورد یقینی نشده است.

وزارت دفاع: چر‌خ‌بال ارتش توسط علی‌پور سقوط داده شده است  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2021
وزارت دفاع: چر‌خ‌بال ارتش توسط علی‌پور سقوط داده شده است

در گزارش آمده، بعد از وخامت اوضاع میان نیروهای دولتی و افراد مربوط به علی‌پور، چندین بار بالای چرخبال‌ها تیراندازی شده تا این‌که سر انجام ساعت 12 شب 27/28 حوت، یک چرخبال از چهار چرخبالی که به منظور روتیشن پرسونل قطعات خاص، اکمالات اعاشه و انتقال یک شهدا، به بهسود رفته بودند، از فاصله سه کیلو متری مورد اصابت راکت قرار گرفت.

گزارش افزوده، راکت استفاده شده در این رویداد از جمله راکت‌های دوربرد رهبری شده بوده و این حادثه بدون داشتن تسهیلات دید شب امکان پذیر نیست.

گفته شده که هیات کمیسیون، بعد از بررسی ابتدایی دریافته که به تعداد 72 میل اسلحه، 6 عراده هاموی، 8 عراده رنجر و مواد اعاشه ای پرسونل نیروهای امنیتی توسط افراد غیر مسوول گرفته شده بوده که از این جمع، به تعداد 10 عراده وسایط مختلف النوع، 6 عراده رنجر و یک عراده واسطه انترنشنل و یک عراده هاموی مربوط قطعه خاص و دو هاموی دیگر دوباره به دست نیروهای دولتی افتاده است.

هیات مجلس همچنین افزوده که مردم بهسود از حملات کوچی‌های مسلح بالای مساجد و خانه های شان شکایت داشته و تاکید کرده اند که نا امنی در شاهراه نمبر 2 از مشکلات اساسی آنان بوده که همواره مردم در این شاهراه سر بریده شده اند؛ اما دولت هیچگاه اقدامات لازم جهت تامین امنیت نکرده است.

گزارش افزوده که همچنین کمیسیون امور دفاعی مجلس به منظور بررسی بیشتر، جنرال عبدالقیوم رییس کشف وزارت دفاع ملی، دگروال محمد داود سخی پیلوت و دگرمن محمد علی مظفری آمر مصوونیت لوای خاص 777 را دعوت کرده تا در زمینه چگونگی سقوط چرخبال در بهسود توضیحات دهند.

به اساس گزارش، این مقام‌ها گفته اند که چرخبال از فاصله 2 الی 3 کیلومتری مورد اصابت راکت رهبری شده قرار گرفته که در نتیجه 9 تن به شمول چهار حمله پرواز، پنج عضو قطعه خاص پولیس شهید شدند.

به گفته آنان، حین این رویداد، یک بال چرخبال نوع 208 ای سی مجهز با راکت نیز در فضا موجود بوده؛ اما بنا بر نبود دستور عملیات، وارد عمل نشده تا این‌که ساعات بعد تر اجازه عملیات دریافت و بالای پوسته آنتن انداخت کرده است که در نتیجه به تعداد 7 تن از افراد مسلح غیر مسوول موجود در آن قرارگاه، کشته شده اند.

گزارش افزوده، "مسوولین دعوت شده اظهار داشتند که حدس آنها و تحقیقات تیم همکاری بین‌المللی نشان می‌دهد که این نوع راکت انداخت شده از نوع (ای،تی،جی،ام) بوده و یا هم از جمله راکت های رهبری شده که حرارت زیگنال و یا فریکنوسی را تعقیب میکند و در حدود، یک و نیم الی 5 کیلومتر برداشته، بوده است."

به گفته آنان، این راکت مشابه به راکت کانکورس روسی بوده و کشورهای چون چین، جاپان و ایران کاپی آن را ساخته اند. قبلاً نیز از چنین نوع راکت بالای هلیکوپتر قوای هوایی در ولایت هلمند انداخت صورت گرفته بود و بنا بر اطلاعات نهادهای کشفی و استخباراتی این نوع راکت توسط کشور ایران به مخالفان مسلح داده شده بود."

بر بنیاد گزارش، همچنین مسوولین دعوت شده اظهار داشتند که جعبه سیاه چرخبال، بدست آمده که در آن تنها مکالمه پیلوت ثبت شده و دو جمله را گفته یکی این‌که یک هاوان نزدیک چرخبال اصابت نموده عاجل برخواست کنید و دوم این که سرعت را زیاد کنید تا به سرعت از منطقه بیرون شویم، اما بعداً راکت به چرخبال اصابت کرده و صداها خاموش می‌شود.

در همین حال، علی اکبر جمشیدی عضو این کمیسیون گفت که کمیسیون بالای این گزارش بسیار کار کرده و هیات وزارت دفاع تایید کرده که ابهامات در این رویداد تا هنوز رفع نشده است.

آقای جمشیدی افزود که رییس کشف و زارت دفاع و فرمانده لوای هوایی اذعان کرده که هنوز یقین شان در مورد این‌که گویا چرخبال توسط راکت رهبری شونده هدف قرار گرفته یا خیر، ثابت نشده است.

به گفته او، باید اذهان مردم در این زمینه روشن شود.

سر انجام، میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان گفت که این گزارش را به منظور بررسی بیشتر به طرف حکومت خواهد فرستاد تا مورد ارزیابی بیشتر صورت گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала