نهادهای امنیتی: در 104 ولسوالی نبردهای شدید جریان دارند

© Photo / Ministry of Defenseنیروی امنیتی افغان
نیروی امنیتی افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.05.2021
عضو شوید
سران نهادهای امنیتی کشور از ادامۀ نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان در یک صدو چهار ولسوالی کشور خبر میدهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، مسئولان ارشد امنیتی در نشست استجوابیه‌ی مجلس سنا گفته‌اند که با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تروریستان و استخبارات برخی کشورهای منطقه تبلیغات منفی و جنگ روانی را علیه مردم افغانستان به راه انداخته‌اند.

حیات‌الله حیات، سرپرست وزارت داخله و احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی روز گذشته (سه‌شنبه، ۴ جوزا) در پیوند به ناامنی‌های اخیر به مجلس سنا فراخوانده شده بودند.

پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2021
مسئولان ارشد امنیتی برای پاسخ دهی به مجلس استجواب شدند

احمد ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی در نشست پاسخ‌‎گویی به مجلس سنا می‌گوید که  حمله‌های طالبان در  مقایسه با سال پار هفت درصد افزایش را نشان می‌دهند؛ و این گروه از آغاز سال روان  تاکنون نزدیک به سه هزار و پنجصد حمله در کشور انجام داده‌اند.

اما سرپرست وزارت امور داخله جنگ کنونی را تبلیغات کشورهای منطقه می‌داند و می‌گوید که پولیس در کنار ارتش برای جلوگیری از سقوط بخش‌های کشور می‌کوشد.

مجلس سنا مسؤولان بلند پایه نهادهای امنیتی را برای پاسخ‌گویی در بارۀ  بدتر شدن اوضاع امنیتی امروز به این مجلس فرا خواندند.  اما ظاهرن به دلیل مصروفیت نیروهای ارتش درمیدان‌های جنگ، کسی اوزارت دفاع ملی به سنا نیامده‌است.

سناتوران سقوط مرکزهای شماری از ولسوالی‌ها و نیز پاسگاه‌های دولتی در بخش‌های کشور را، پرسش برانگیز می دانند.

آقای حیات در جریان صحبت‌هایش گفته است؛ درحالی که تبلیغات منفی و جنگ روانی استخبارات کشورهای منطقه باعث نگرانی مردم شده است، اما نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی دفاع از کشورشان را دارند.

احمدضیا سراج نیز گفته است که مردم نباید به تبلیغات و جنگ روانی باورمند باشند.

حیات گفته است که پس از 2014 میلادی، نیروهای امنیتی و دفاعی 96 درصد عملیات را مستقلانه انجام داده‌اند و پس از خروج کامل نیروهای خارجی، تمامی عملیات هوایی و زمینی را رهبری خواهند کرد.

او اطمینان داده است که بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد و همه تعهدات بین‌المللی برای کمک با دولت افغانستان پابرجاست.

سرپرست وزارت داخله افزوده است که طالبان همه‌ساله در فصل بهار جنگ‌شان را شدت می‌بخشند و براساس آمار، حملات این گروه در مقایسه به سال گذشته، هفت درصد افزایش یافته است.

آقای حیات گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نیز حملات‌شان در برابر طالبان را تا 50 درصد افزایش داده و در نقاط مختلف کشور این گروه را سرکوب کرده‌اند.

رییس امنیت ملی پاکستان را به مداخله‌ی آشکار و پنهان در افغانستان متهم کرده و گفته است که در حدود ده‌هزار جنگ‌جوی خارجی در حال حاضر در افغانستان فعالیت دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала