خطر فروریزی دیوارهای قصر و باغ "جهان نما" در بلخ

© @https://twitter.com خطر فروریزی دیوارهای قصر و باغ "جهان نما" در بلخ
 خطر فروریزی دیوارهای قصر و باغ جهان نما در بلخ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.05.2021
عضو شوید
این قصر از بناهای ارزشمند تاریخی است که گفته می‌شود در سال 1857 ساخته شده و در دوره حاکمیت عبدالرحمان خان (1880-1901 میلادی) تکمیل و مورد استفاده قرار گرفته است.

 مقام‌ها در ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گویند؛ باد و باران سبب گردیده تا دیوارهای خامه قصر جهان‌نما در مرکز ولسوالی خلم با خطر نابودی و فروریزی مواجه شوند.

پاول ناوکوف موسیقی نواز هندی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.05.2021
نظر درویش روسی در مورد مولانایی بلخ+ویدیو

به گفته این مقام ها  دیوارهای این مکان باستانی از گلِ و به صورت خامه ساخته شده‌اند که گذشت زمان نیز می‌تواند باعث تخریب آنها شود.

این قصر از بناهای ارزشمند تاریخی است که گفته می‌شود در سال 1857 ساخته شده و در دوره حاکمیت عبدالرحمان خان (1880-1901 میلادی) تکمیل و مورد استفاده قرار گرفته است.

این قصر در پنجاه کیلومتری شهر تاشقرغان بدور از دید مردم قرار دارد.

طی سال‌های اخیر تعدادی نهال در باغ آن غرس گردیده اما هنوز برای ترمیم آن کاری صورت نگرفته است.

خلم از ولسوالی‌های باستانی بلخ است که علاوه بر قصر و باغ جهان‌نما، قصر بالاحصار و مسجد خشتی در آن موقعیت دارد.

بلخ از ولایات تاریخی با قدمتی 6000 هزار ساله می‌باشد که بنا بر اقوال معتبر تاریخی فرهنگ آریایی در این شهر بنیان‌گذاری شده است.

در بلخ، آثار تاریخیِ دوره‌های ما قبل تاریخ، پیش از اسلام و دوره‌ی اسلامی وجود دارد. این شهر دارای 120 ساحه‌ی تاریخی است. این ساحه‌های تاریخی بخش عمده‌ی جاذبه‌های گردشگری بلخ را تشکیل می‌دهند؛ اما ناامنی‌های اخیر در شمال افغانستان، رونق گردشگری را در این شهر کمرنگ کرده است.

روضه‌ی مطهر در مرکز مزارشریف، خانقاه سلطان‌العلماء، آرامگاه رابعه بلخی، آرامگاه میرروده دار، آرامگاه فاطمه بلخی، مزار ابن‌خزرویه بلخی، گورستان نوبهار، برج عیاران، مدرسه‌ی سیدسبحان قلی خان، مزار پیرنظام‌الدین اولیا، مزار چهارگنبد، مزار خواجه‌‌باجگاهی، مزار خواجه‌کاشاک، دیوارهای باستانی بلخ، مسجد قدیمی نه‌گنبد، قدیمی‌ترین مسجد بلخ بعد از اسلام، مزار ابوحفص و مزار بلند از جمله آثار مهم تاریخی ولایت بلخ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала