اسلام‌آباد 80 درصد پروازهای افغانستان را محدود کرد

© Photo / KA / KAkam air
kam air - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
عضو شوید
پاکستان دلیل این تصمیم را جلوگیری از گسترش ویروس کرونا عنوان کرده؛ اماسخن‌گوی اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان، می‌گوید که کابل و اسلام‌آباد در این مورد تفاهم‌نامه‌ی مشترک دارند و تصامیم باید با مشوره‌ی هر دو طرف گرفته شود.

  به گزارش اسپوتنیک، اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان، اعلام کرده است که اسلام‌آباد به گونه‌ی یک‌جانبه و برخلاف تفاهم‌نامه‌ی امضاشده در بخش هوانوردی ملکی، هشتاد درصد پروازهای افغانستان را به اسلام‌آباد کاهش داده است.

ارگ: جنگ جاری در ولایات افغانستان، جنگ پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
ارگ: جنگ جاری در ولایات افغانستان، جنگ پاکستان است

 پاکستان هرچند دلیل این کارش را جلوگیری از گسترش ویروس کرونا عنوان کرده؛ اما محمدنعیم صالحی، سخن‌گوی اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان، می‌گوید که کابل و اسلام‌آباد در این مورد تفاهم‌نامه‌ی مشترک دارند و اگر تصمیمی گرفته می‌شود، باید با مشوره‌ی هر دو طرف گرفته شود.
آقای صالحی، گفت: «اگر پاکستان به تصمیم یک‌جانبه‌ی خود تأکید کند و مشکل حل نشود، اداره‌ی هوانوردی ملکی و دولت افغانستان، عمل بالمثل را انجام خواهد داد؛ یعنی پرواز طیاره‌های پی‌آی‌ای نیز کاهش خواهد یافت.»
مسؤولان اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان، می‌گوید که تلاش دارند در جریان این هفته، برای حل این مشکل با پاکستان گفت‌وگو کنند. به گفته‌ی آن‌ها به اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان کابل و اسلام‌آباد امضا شده، هواپیمای شرکت هوایی کام‌ایر، می‌تواند هفته‌ی پنج پرواز به اسلام‌آباد و در مقابل هواپیمای شرکت هوایی «پی‌آی‌ای» پاکستان نیز، هفته‌ی پنج پرواز به کابل.
با این‌حال، اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان، می‌گوید که اسلام‌آباد بدون مشورت و آگاهی‌دهی و برخلاف مواد تفاهم‌نامه، در هفته‌ چهار پرواز هواپیماهای افغانستان را به پاکستان به دلیل آن‌چه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفته، لغو کرده است.
پیش از این نیز، اسلام‌آباد بارها به استفاده‌ی ابزاری از راه‌های زمینی و هوایی‌اش متهم شده بود. بازرگانان افغانستانی، پیش از این نیز گفته‌ بودند که پاکستان همواره به تعهداتش در بخش بازرگانی پای‌بند نبوده و همواره روابط سیاسی را با روابط بازرگانی خلط کرده است. پاکستان در سال‌های گذشته نیز محدودیت‌های بر کالاهای بازرگانی بازرگانان افغانستان ایجاد کرده و گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک را به روی آن‌ها بسته است.
دو سال پیش، هنگامی که تنش‌های سیاسی میان اسلام‌آباد و دهلی جدید بالا گرفت، پاکستان حریم فضایی خود را در برابر پرواز هواپیماهای افغانستان به هند، برای هفته‌ها بسته کرده بود.
وضع محدودیت‌های پاکستان بر پروازهای افغانستان، در حالی صورت می‌گیرد که هم‌زمان با گفت‌وگوهای جاری صلح، روابط اسلام‌آباد و کابل به تیرگی گراییده است. کابل، اخیرا به تکرار پاکستان را مانع اصلی در برابر روند صلح افغانستان عنوان کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала