عمران خان: حل و فصل اوضاع افغانستان قبل از خروج نیرو ها به نفع پاکستان است

© AP Photo / Alexei Druzhininعمران خان: حل و فصل اوضاع افغانستان قبل از خروج نیرو ها به نفع پاکستان است
عمران خان: حل و فصل اوضاع افغانستان قبل از خروج نیرو ها به نفع پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2021
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان از وضعیت افغانستان و کشورش پس از خروج نیرو‌های امریکایی ابراز نگرانی کرده.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان ، نخست وزیر پاکستان، در بیاناتی اظهار داشت که کشورش هر آنچه در توان دارد در جهت حل و فصل سیاسی اوضاع افغانستان قبل از خروج نیروهای بین المللی در اواخر سال جاری ازاین کشور انجام خواهد داد تا خطر جنگ داخلی در کشورهمسایه غربی خود را کاهش دهد.

نخست وزیرپاکستان روز جمعه  (4می) در مصاحبه ای با رویترز گفت: "اکنون ترس زیادی در پاکستان وجود دارد و من به شما اطمینان می دهم که ما به بهترین وجه تلاش می کنیم تا قبل از عقب نشینی آمریکایی ها از افغانستان نوعی توافق سیاسی در آن کشور به میان آید".

عمران خان تاکید کرد که اگر وضعیت مانند سال‌های 90 میلادی تکرار شود، همراه با افغانستان، پاکستان نیز باخطر روبرو خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا ، در ماه آپریل اعلام كرد كه تا 11سپتامبر سال جاری تمام نیروهای آمریكایی را از افغانستان خارج می كند. این اعلامیه با نگرانی در مورد آینده سیاسی افغانستان همراه شد.

نقش پاکستان در فرایند صلح و نابه‌سامانی افغانستان/ تحریم حمدالله محب اما استقبال گرم از رحمانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2021
تنش‌های لفظی کابل-اسلام‌آباد/تحریم سیاسی محب؛ استقبال گرم از رحمانی

عمران خان در ادامه گفت، پس از خروج آمریکایی ها، در صورت وقوع جنگ داخلی که بحران پناهندگان را در پی خواهد داشت، بیشترین آسیب متوجه پاکستان خواهد بود.

او افزود: "مشکلی را که با آن روبه‌رو استیم، از هنگامی است که آمریکایی‌ها تاریخ خروج از افغانستان را اعلام کردند، زمانی بود که طالبان احساس کردند در جنگ برنده شده اند. حالا اگر این فکر را دارند، آنها به‌میز مذاکره آورده شوند برای‌شان امتیاز داده شود تا در مصالحه سیاسی پیشرفت صورت گیرد، البته آسان هم نخواهد بود. چیزی که اکنون پاکستان را در هراس انداخته که کی‌ها خیلی با وضعیت دشوار روبرو خواهند شد، اگر وضعیت مانند جنگ داخلی پس از سال 1989 در افغانستان به وجود آید، پس از افغانستان نوبت پاکستان خواهد بود."

نخست وزیر پاکستان افزود ، در صورت انکشاف چنین سناریو، پاکستان تحت فشار قرار خواهد گرفت، بنابراین ما مجبور هستیم وارد صحنه شویم".

وی گفت که دولت وی سیاست دیرینه پاکستان در زمینه ارتقا "عمق استراتژیک" در افغانستان را تغییر داده است تا حضور یک دولت دوست را در آنجا "افغانستان" تضمین کند.

این اظهارات نخست وزیر پاکستان در حالی مطرح می‌شود که ماه گذشته، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در دیدار با بزرگان کندهار گفت که پاکستان باید سیاست پیروزی ویا باخت را انتخاب کند.

آقای غنی افزوده است که پاکستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان ارزش خود را ازدست خواهد داد.

حمد الله محب، رئیس شورای امنیت ملی کشور نیز پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد.

آقای محب در روز اول عید سعید فطر، با اشاره به پاکستان گفت که تاریخ آن کشور "جعلی" است و چیزی برای افتخار ندارد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به انتقادهای اخیر مقامات افغانستان اظهارداشت که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان باید مشخص کند که از پاکستان چه می‌خواهد.

انتقادهای دو طرف درحالی صورت گرفته است که پس از سفر اخیر رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل و دیدارش با اشرف غنی تاکید شد که به توافق‌هایی دست یافته‌اند و روابط دو کشور وارد مرحه جدیدی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала