پنتاگون: برای ایجاد یک پایگاه به دنبال توافق با همسایگان افغانستان هستیم

CC0 / / Здание Пентагона в США
Здание Пентагона в США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
عضو شوید
پنتاگون گزارش های مربوط به گفتگوها درباره ایجاد پایگاه نظامی در پاكستان را تأیید نمی كند، اما می‌گوید در حال حاضر گزینه های مختلفی را بررسی و جستجو می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" می گوید به دنبال رایزنی با همسایگان افغانستان است تا پس از خروج نظامی از این کشور، پایگاه های مرزی برای انجام عملیات های احتمالی ایجاد کند.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این خصوص اظهار داشت که دولت واشنگتن (در تعامل) با همسایگان افغانستان به دنبال گزینه‌هایی برای ایجاد پایگاه در دوره پس از خروج نظامی از این کشور است حال آنکه فعلاً موضوعی برای اعلام کردن وجود ندارد وهنوز با هیچکدام همسایه های افغانستان از جمله پاکستان دراین مورد توافق صورت نگرفته است.

سخنگوی پنتاگون مدعی شد: درحالی که فعلاً توافقی صورت نگرفته که بخواهیم درباره آن اطلاع رسانی کنیم؛ از تمایل هسایگان افغانستان برای مبارزه با تروریسم بین المللی آگاهی داریم. به دنبال گزینه‌هایی (در تعامل با) شرکا و متحدان منطقه‌ای هستیم.

اهداف زرادخانه راکتی - هستوی پاکستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
داشتن یک پایگاه نظامی؛ تلاش آمریکا برای کنترل اوضاع افغانستان از خاک پاکستان

وی در ادامه این اظهارات افزود: پنتاگون در همراهی با وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال ارزیابی گزینه‌هایی برای پایگاه‌های جدید است.

پیشتر New York Times به استناد از منابعی گزارشی را مبنی بر اینکه مقامات دولت بایدن به دنبال مذاکره با پاکستان برای ایجاد و حفظ پایگاه‌های نظامی خود در مرزهای افغانستان در راستای انجام عملیات‌های آتی هستند، منتشر کرد.

این در حالی است که وزارت خارجه پاکستان گزارش‌ها درباره ساخت پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود را تکذیب می‌کند حال آنکه طالبان نیز به صراحت در این باره به کشورهای هم مرز با افغانستان هشدار داده است.

آمریکا پیشتر در پاکستان پایگاهی برای اجرای عملیات‌های پهپادی داشت که در سال 2011 بسته شد. علاوه بر این، برخی کشورهای آسیای میانه نیز به طور دوره‌ای میزبان نظامیان آمریکایی بوده‌اند حال آنکه در حال حاضر، نفوذ چین و به ویژه روسیه در آسیای میانه، احتمال میزبانی کشورهای این منطقه از پایگاه‌های آمریکا را کاهش می‌دهد.

آمریکا و بریتانیا بعد از 20 سال به حضور نظامی خود در افغانستان پایان می‌دهند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده که 2500 تا 3500 نظامیان زن و مرد باقی‌مانده در افغانستان تا 11 سپتامبر این کشور را ترک خواهند کرد. بریتانیا هم در اقدامی مشابه، 750 نیروی نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

تاریخی که برای این کار در نظر گرفته شده، 11 سپتامبر 2021 مصادف با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک در آمریکا؛ حملاتی که از افغانستان برنامه‌ریزی و کنترل شد و به دنبال آن ائتلافی به رهبری آمریکا، طالبان را از قدرت خلع کرد و القاعده را به طور موقت از این کشور بیرون راند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала