قریشی: نمی‌خواهیم پایگاه آمریکا در خاک پاکستان ایجاد شود

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر شاه محمود قریشی
 شاه محمود قریشی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
عضو شوید
شاه‌محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که کشورش قصد فراهم سازی شرایط برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکا را در خاک خود ندارد.

به گزارش اسپوتیک، به نقل از "جیو تی وی" شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد مذاکرات واشنگتن و اسلام آباد روی موضوع ارائه خدمات ویژه به ایالات متحده مبنی فراهم سازی شرایط جهت ایجاد "پایگاه" برای نظارت بر اوضاع افغانستان گفت، پاکستان هرگز اجازه ایجاد پایگاه نظامی آمریکا را در خاک خود، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم نخواهد کرد.

Генерал-лейтенант США Кеннет Маккензи-младший во время выступления в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
جنرال آمریکایی: روند خروج به نرمی ادامه دارد؛ نیمی از نظامیان افغانستان را ترک کرده‌اند

   او در عین حال تأکید کرده که اسلام‌آباد مانع از حملات هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در قلمرو پاکستان خواهد شد.

قریشی همچنین گفته‌است که کشورش نگران تکرار تجربه دهه 90 میلادی در افغانستان است.

پیش از این، وزارت دفاع آمریکا گفته‌بود که پاکستان اجازه استفاده از حریم فضایی این کشور برای پشتیبانی امریکا از نیروهایش در افغانستان را داده‌است.

با وجود تاکید مقامات ارشد دولت پاکستان مبنی بر مخالفت با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک این کشور، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید که واشنگتن در کانال‌های نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک با پاکستان در گفتگو است تا ازمبدل نشدن دوباره افغانستان به پناه گاه امن شبکه القاعده یا هرگروه هراس افگن دیگر اطمینان به دست آید.

پیشتر New York Times به استناد از منابعی گزارشی را مبنی بر اینکه مقامات دولت بایدن به دنبال مذاکره با پاکستان برای ایجاد و حفظ پایگاه‌های نظامی خود در مرزهای افغانستان در راستای انجام عملیات‌های آتی هستند، منتشر کرد.

این نشریه افزود که مذاکرات آمریکا با کشورهای منطقه برای ایجاد پایگاه جهت نظارت بر افغانستان در جریان است و پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی از جمله گزینه‌هایی در دست بررسی هستند اما اسلام‌آباد از یک سو مخالف خود را با این اقدام اعلام کرده و از سوی دیگر شرایط سختی را برای آمریکا ارائه داده  و گفته است هرگونه عملیات علیه تروریستان باید در توافق با این کشور صورت گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала