رخصتی خوابگاه‌ و دختران بی‌جای در کابل

© Photo / Facebook account of HeratPGOرخصتی خوابگاه‌ و دختران بی‌جای در کابل
رخصتی خوابگاه‌ و دختران بی‌جای در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.06.2021
عضو شوید
تعطیل شدن مکاتب و دانشگاه‌ها زندگی را برای دانشجویان دختر در افغانستان سخت‌تر ساخته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از صبح کابل، پس از آنکه وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در هفتۀ گذشته، دانش‌گاه‌ها و مکاتب در شانزده ولایت کشور را به دلیل شیوع ویروس کرونا، رخصت اعلام کرد و خواب‌گاه‌های دولتی نیز تعطیل شد، دانش‌جویان و به ویژه دختران دانشجو برای یافتن جای اقامت با مشکل جدی روبرو شده اند.

دختران به دلیل مسایل سنتی نیز بسیار به سختی میتوانند خانه کرایه بگیرند.

مریم یکی از این دختران گفته است که در حین جستجوی خانه با سخنان بی‌ربط و مزاحمت از سوی کارمندان دفاتر رهنمای معاملات روبرو میشوند یا هم از سوی مردم با الفاظ بد بدرقه میشوند: «روز شنبه مدیر لیلیه آمد و گفت که هرچه زودتر لیلیه را تخلیه کنید؛ چون بیش‌تر شاگردا جایی برای رفتن نداشتن تا یک‌شنبه اجازه‌دادن که در لیلیه باشیم. روز یک‌شنبه، همه‌ی شاگردا از لیلیه خارج شدن. «از زمانی که آمادگی کانکور می‌خواندم تا حال که پنچ سال می‌شود،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرگردانی‌های پیداکردن اتاق را تجربه می‌کنم؛ گاهی رخصتی‌های بی‌موقع دانش‌گاه و خواب‌گاه، باعث شده برای ما پیداکردن اتاق مشکل باشه؛ چون یک‌باره زود اتاق پیدا نمی‌تانیم».

هرچند در بخش‌هایی از کابل به ویژه در ناحیه‌های سه، پنج، شش و سیزده‌، خواب‌گاه‌‌های دخترانه‌ی زیادی است؛ اما بلندبودن هزینه‌ی زندگی در این خواب‌گاه‌ها، باعث شده که شمار زیادی از دختران دانش‌جو، نمی‌توانند در آن‌جا زندگی کنند. مریم می‌گوید که در دایکندی به انترنت دست‌رسی ندارد و همین باعث شده است که با همه‌ی سختی‌ای که زندگی در این اتاق برایش فراهم آورده، او، که تنها یک سمستر درسی‌اش مانده، ناچار است برای نوشتن پایان‌نامه‌اش در کابل بماند و این روزهای گرم و کرونایی را، با دوستانش در اتاق کوچکی در غرب کابل بگذارند.

 حامد عبیدی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی، می‌گوید: «دلیل این که  خواب‌گاه‌ها رخصت شد، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. این رخصتی خواب‌گاه‌ها برای فعلن مدت دو هفته است. زمانی که آمار مبتلایان کرونا کم‌تر شود، خواب‌گاه‌ها به زودترین فرصت به روی دانش‌جویان باز خواهد شد.»

با این حال، وزارت تحصیلات عالی، رخصتی‌ دانش‌گاه‌ها در ۱۶ ولایت کشور را از شنبه‌ی پیش‌ رو، برای دو هفته‌ی دیگر تمدید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала