تلگراف: "قصاب کابل" می‌گوید آمریکا افغانستان را بدون هیچ امیدی رها می‌کند

© Sputnik / K. Akifiگلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
عضو شوید
روزنامه «تلگراف» پس از مصاحبه اختصاصی با رئیس حزب اسلامی در افغانستان، در تیتر خبر از او به عنوان «قصاب کابل» نام برد.

به گزارش اسپوتنیک،  روزنامه «The Daily Telegraph» در تیتر مصاحبه اختصاصی خود با «گلبدین حکمتیار» رئیس حزب اسلامی افغانستان نوشت: «قصاب کابل: آمریکا افغانستان را بدون هیچ امیدی در جنگ با طالبان رها کرده است».

این نشریه در ادامه نیز حکمتیار را یک «جنگ‌سالار منفور» خواند که لقب «قصاب کابل» را به دلیل راکت‌باران کردن شهر کابل در اوایل دهه 90 میلادی دریافت کرده است.

تلگراف اظهار داشت: حکمتیار در دهه 80 میلادی و هنگامی به شهرت رسید که حزب تندرو او برای مبارزه با نیرو هی شوروی حمایت‌های گسترده مالی از سازمان سیا دریافت کرد.

او در مصاحبه با ین روزنامه گفت: آمریکایی‌ها با سرعت در حال خروج هستند و من میتوانم واژه غیرمسوولانه را هم به آن بیفزایم. آنها همچنین یک جنگ در آینده را پشت سر میگذارند. جنگی که اکنون طرفین درگیر آن هستند، به سطوح بی‌سابقه‌ای شدت گرفته است و آنها صرفا این را برای افغان‌ها میگذارند.  

حکمتیار: به داشتن لقب قصاب کابل افتخار می‌کنم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2019
حکمتیار: به داشتن لقب قصاب کابل افتخار می‌کنم

حکمتیار گفت: یک جنگ 20 ساله که چندین میلیارد و چندین تریلیون هزینه بر جای گذاشته و هزاران نیروی آمریکایی را زخمی کرده یا کشته است و آنها بدون اینکه مسوولیتی در قبال تشکیل دولت آینده در افغانستان بپذیرند، میروند.  

رئیس حزب اسلامی که  با وجود امضای پیمان صلح با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، از منتقدان تند و تیز اوست. او میگوید، دولت کنونی شکست خورده و فاسد است، محبوبیت ندارد و مملو از تفرقه است.

حکمتیار گفت: با ساختار و استراتژی کنونی دولت افغانستان، بعید به نظر میرسد که دولت افغان و ارتش آن بتواند این جنگ را تحمل کند.

پیش از این نیز «نیویورک تایمز» نوشته بود که حکمتیار در این چند دهه نقش‌های بسیاری در افغانستان داشته است که از آن می‌توان به جنگجوی مورد علاقه سازمان سیا برای مبارزه با شوروی، جنگ‌سالاری که کابل را با خاک نابود کرد، نخست وزیر، تحسین کننده القاعده، متحد و دشمن طالبان و همچنین حامی حملات انتحاری علیه نیروهای آمریکایی نام برد.

حکمتیار همچنین گفته که از نزدیک با «اسامه بن‌لادن» سرکرده القاعده آشنایی داشته و در دهه 80 میلادی حتی یکبار وقتی ارتش شوروی جنگجویان عرب در افغانستان را محاصره کرده بود جان سرکرده گروه تروریستی القاعده را نیز نجات داده است.

رئیس حزب اسلامی همچنین بخاطر حمایتش از گروه تروریستی داعش و نیز تلاش برای تفرقه‌های مذهبی چهره منفوری در افغانستان دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала