آیا جایی برای پایگاه نظامی امریکا در آسیای میانه وجود دارد؟

CC0 / / آیا جایی برای پایگاه نظامی امریکا در آسیای میانه وجود دارد؟
آیا جایی برای پایگاه نظامی امریکا در آسیای میانه وجود دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
عضو شوید
نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که ایالات متحده قصد دارد حضور خود را در آسیای میانه حفظ کند.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفت که امریکا در حال مذاکره با کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان در مورد احتمال داشتن توانایی خود در منطقه پس از خروج نیروهایش از افغانستان است.

پنتاگون: امریکا همچنان متعهد به راه حل سیاسی اوضاع افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
پنتاگون: امریکا همچنان متعهد به راه حل سیاسی اوضاع افغانستان است

وی یک جلسه توجیهی آنلاین در قزاقستان، در پاسخ به سوالی که آیا امریکا پس از خروج از افغانستان قصد دارد نیروهایش را در کشورهای آسیای میانه مستقر کند، گفت: ما در حال بحث درباره همکاری در مورد مسائل (مبارزه با تروریسم و توسعه اقتصادی در افغانستان) با کشورهای منطقه از جمله قزاقستان هستیم. در حال حاضر نمی‌توان بیشتر در این مورد اظهار نظر کرد، اما من می‌خواهم بگویم که بحث‌ها، مذاکرات در حال انجام است و امریکا مصمم است که در منطقه (آسیای میانه) پتانسیل خود را داشته باشد تا بتواند از امنیت ملی ما محافظت کند و همچنان با توجه به منافع مشترک ما با کشورهای دیگر کار کند.

به گفته وی، او در سفر دو روزه خود در قزاقستان قصد دارد در مورد مسائل مختلف با قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور این کشور گفتگو کند.

آقای خلیل‌زاد افزود: من با رهبری کشور ملاقات خواهم کرد ما در مورد وضعیت مذاکرات و روابط با قزاقستان بحث خواهیم کرد. ما در زمینه امنیت رابطه بسیار محکم داریم، نگرانی‌های مشترک داریم. ما روابط سیاسی محکم چه در داخل و چه در خارج از منطقه از جمله در زمینه حقوق بشر داریم. علاوه براین ما روابط اقتصادی محکم داریم.

پیشتر دولت امریکا اعلام کرده بود که از یکم ماه می روند خروج نیروهایش از افغانستان را آغاز می‌کند و تا 11 سپتمبر این روند در هماهنگی با هم پیمانان خاتمه خواهد یافت.

لازم به یادآوری است که امریکا و طالبان در فبروری سال 2020 پس از ماه‌ها مذاکره توافق‌نامه صلح را در دوحه به امضا رساندند. این توافق شامل خروج نیروهای خارجی از افغانستان ظرف مدت 14 ماه و همچنین آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی پس از تبادل زندانیان بود. از زمان امضای این توافق، طالبان بارها واشنگتن را به نقض آن متهم کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала