اردوغان: ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود در افغانستان است

© AFP 2023 / Adem Altanاردوغان: ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود در افغانستان است
اردوغان: ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان گفت، که ترکیه در پایان این روند تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود خواهد بود.

 دیدار بایدن با اردوغان روی موضوعات افغانستان، ایران و قره باغ   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
دیدار بایدن با اردوغان روی موضوعات افغانستان، ایران و قره باغ
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از ترک استانبول به مقصد بروکسل به منظور شرکت در نشست سران کشورهای عضو ناتو در گفتگو با خبرنگاران در میدان هوایی آتاترک با اشاره به خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، گفت: پس از پایان روند بیرون شدن، ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود است.

اردوغان درباره اهمیت اجلاس سران ناتو نیز تصریح کرد: بار دیگر بر اهمیتی که برای همپیمانی با متحدان خود قائلیم، تأکید خواهیم کرد. در یک نشست بسیار مهم که نقشه راه ناتو طی 10 سال آینده یعنی ناتو 2030 در آن مشخص خواهد شد، شرکت خواهیم کردیم. ما در کنار مرزهای خود از مرزهای ناتو نیز محافظت می‌کنیم.

وی بر روابط ویژه آنکارا و باکو تاکید کرد و افزود: برادری ترکیه و آذربایجان تامین کننده صلح، رفاه و ثبات منطقه است.

رئیس جمهور ترکیه درباره دیدار آتی خود با همتای آمریکایی خود عنوان داشت: زمینه‌های گفتگو با بایدن بسیار گسترده است. این نخستین دیدار من و بایدن پس از انتخاب وی به ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود و طی آن روابط ترکیه و ایالات متحده مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

اردوغان ادامه داد: در حالی که ترکیه به تعهدات خود در قبال پروژه اف-35 عمل کرده، متاسفانه آمریکا تعهدات خود در این مورد را زیر پا گذاشته است. روز 24 آوریل، متاسفانه شاهد یک رویکرد بسیار منفی بودیم. این رویکرد به شدت ما را متاسف کرد. مطرح نکردن این مساله غیرممکن است. امیدوارم در دیدار با بایدن گامهایی برداشته شود که به فراموش شدن (تصمیم دولت این کشور) در روز 24 اپریل بینجامد.

وی تاکید کرد: موضوعات زیادی در خصوص صنعت دفاعی (با آمریکا) روی میز مانده است. مهمترین آنها نیز مسئله جنگنده‌های F-35 است. تنها خواسته و انتظار ما این است كه از آمریکا رویكردی را مشاهده کنیم که موجب تقویت وحدت و همبستگی در ناتو شود.

اردوغان گفت: حرف و حدیث‌های زیادی در داخل و خارج از کشور در این باره (بایدن) مطرح شد اما ما با پشت سر گذاشتن این شایعات به آنچه که می‌توانیم انجام دهیم متمرکز خواهیم شد. مسائل زیادی درباره پروژه‌های صنایع دفاعی که پیشتر به صورت مشترک با آمریکا آغاز کرده‌ایم اما به سرانجام نرسیده، وجود دارد. طبیعتا ما خواستار به وجود آمدن چنین وضعی نیستیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: ما به عنوان یک متحد قابل اعتماد در ناتو، در برابر چالشهای موجود، مسئولیتهای مهمی را بر عهده گرفته و می‌گیریم. هم اکنون ترکیه یکی از کشورهایی است که به معنای واقعی کلمه به وظایف خود در چارچوب ناتو عمل می‌کند، ترکیه همچنین یکی از پنج کشور مهم ناتو است.

اردوغان درباره نقش ینس استولتنبرگ در سازمان ناتو گفت: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دوستی است که همیشه رویکرد مثبتی نسبت به ترکیه داشته است.

وی درباره ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه نیز عنوان داشت: ذخایر ارزی بانک مرکزی کشورمان به سطح 100 میلیارد دالر رسیده است.

یادآوری می کنیم، که روند بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان عملا جریان دارد و قرار است این روند تا 11 سپتامبر کامل شود. براساس برخی گزارش‌ها، قرار است پس از بیرون شدن کامل نیروهای خارجی، ترکیه مسئولیت تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل را بر عهده بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала