دوحه: هدفمان آتش بس در افغانستان است اما گفت و گو پیشرفته نداشته است

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر دوحه: هدفمان آتش بس در افغانستان است اما گفت و گو پیشرفته نداشته است
دوحه: هدفمان آتش بس در افغانستان است اما گفت و گو پیشرفته نداشته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
عضو شوید
همزمان با بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان، وزیر خارجه قطر گفته است، که مذاکرات صلح افغانستان شاهد پیشرفت ملموسی نداشته است.

ایجاد پایگاه آموزشی ناتو در قطر برای نیروهای امنیتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2021
ایجاد پایگاه آموزشی ناتو در قطر برای نیروهای امنیتی افغانستان
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی نوشت: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جلسه‌ای با عنوان "میانجیگری مبتکرانه" که جمعه در حاشیه همایشی در آنتالیا برگزار شد، گفت: هنوز پیشرفت چشمگیری در مذاکرات افغانستان حاصل نشده است و بعد از اعلام عقب نشینی نیروهای امریکایی و خارجی از افغانستان تعیین زمان دشوار است.

وی افزود: همواره طرف‌های درگیر، میانجیگر را به جانبداری از یک طرف متهم می‌کنند اما آنچه ما را تشویق می‌کند هدف اصلی‌مان یعنی مهار بحران‌ها و نجات جان افراد است. من معتقدم که توجه به حفظ جان یک نفر یک مسئله شایسته تقدیر است.

وی گفت: ما با کشورهایی مثل ترکیه برای تحقق ثبات در افغانستان همکاری می‌کنیم. ما تمایل داریم نشستی را در استانبول با حضور رهبران برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار کنیم.

از سوی دیگر احمد ناصر الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت به اهمیت اعتبار و شفافیت در میانجیگری اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم که نزاع‌های جدید احتمالا به دلیل خلأ ناشی از نبود قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.

وی درباره اختلافات موجود میان طرف‌های یمنی گفت: یمن در مرحله بسیار فاجعه باری است. ما از لجبازی برخی طرف‌های نزاع در این کشور متأسفیم. برخی طرف‌ها بیشتر به فکر منافع خودشان هستند تا منافع مردم یمن. نزاع در این کشور همچنان ادامه دارد.

یادآوری می کنیم، که در جریان یکسال گذشته مذاکرات بین هیات افغانستان و طالبان فراز و فرودهای بسیاری داشته و برخلاف امیدواری اولیه برای صلح و ثبات در این کشور، گفتگوها به دلیل اختلافات اساسی همواره متوقف بوده است. 

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز اعلام کرده است، که بزودی تمام نظامیان خارجی از افغانستان خارج خواهند شد، موضوعی که تحولات افغانستان را بسیاری پیچیده‌تر خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала