کرزی: به ماموریت شکست خورده آمریکا در افغانستان پایان دهید

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2021
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان در جریان گفتگو با یک شبکه خبری انگلیس ضمن انتقاد از ایالات متحده به دلیل حوادث روی داده در بیست سال اخیر در کشور می‌گوید: «این ماموریت شکست خورده را پایان دهید.»

 به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در مصاحبه با شبکه خبری "اسکای نیوز" اظهار داشت، به خاطر آنچه که در کشور ما در حال حاضر می‌گذرد بسیار ناراضی و ناراحت هستم. هر چند ما دستاوردهای بزرگی طی 20 سال گذشته داشتیم، بهبود وضعیت آموزش و پرورش، که شامل راه اندازی مدارس دخترانه است؛ حضور زنان در جامعه و پرواز مردم افغان به سرتاسر دنیا، و خیلی دستاوردهای دیگر. اما مشاهده تداوم مناقشه، ظهور مجدد افراط گرایی و تروریسم، ورود و ظهور داعش و تداوم برادرکشی در افغانستان من را بسیار ناراحت می‌کند.

کرزی: روسیه می‌تواند نقش مهمی در تامین صلح افغانستان ایفا کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2021
کرزی: روسیه می‌تواند نقش مهمی در تامین صلح افغانستان ایفا کند

وی درباره هزینه هزاران میلیاردی طی این 20 سال و کشته شدن هزاران تن گفت: از جهت برآورده شدن آرزوی مردم افغانستان برای داشتن استقلال، حاکمیت، داشتن کشوری مقتدر و بهبود زندگی، دستاوردهایی بوده، ولی برخی مسائل باقی مانده است. اما برخی اهداف مثل پایان دادن به افراط‌گرایی، ایجاد صلح و ثبات در کشور، خیر. برای ما فاجعه آمیز بوده است.

کرزی می‌افزاید: «جامعه بین‌المللی به طور کامل از حضور ایالات متحده و نیروهای ناتو در افغانستان با نام مبارزه با تروریسم حمایت کرد. اما در دوران حضور آنها در افغانستان بود که داعش در این کشور ظهور کرد.»

او دلیل اصلی این شکست را سیاست‌های ارتش آمریکا و برخی از متحدانش دانست و گفت: نیروهای آمریکایی گاهی در کنار نیروهای شبه نظامی خود، کارهایی می‌کردند که هولناک بود. آن‌ها به نام مبارزه با طالبان، روستاهای ما را بمباران می‌کردند. بله، ما هم به عنوان مردم افغانستان مشکلاتی داریم، اختلافاتی داریم، خیلی هم زیاد هستند، درست مانند هر جامعه دیگری. اما مناقشه‌ای که در افغانستان وجود دارد تقریباً نتیجه خیالات بود! آیا این یک هدف جهانی بود، آیا بخشی از رقابت منطقه‌ای آمریکا بود. هر چه که دلیل آن باشد، ما مردم افغانستان قربانی این شرایط غم انگیز هستیم. کل جامعه بین المللی به نام مبارزه با تروریسم، از حضور آمریکا در افغانستان حمایت کرد. در طول دوران حضور آن‌ها و نظارت آن‌ها بود که داعش در افغانستان ظهور پیدا کرد.

رئیس جمهور پیشین کاملاً بر این عقیده است که حضور سربازان آمریکایی به رشد تروریسم در افغانستان کمک کرده و حضور نیروهای بین‌المللی اوضاع را برای مردم کشور نه بهتر بلکه بدتر کرده است.

بر این اساس او تاکید دارد که ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان شکست خورده است و به همین دلیل «بهتر است که به این ماموریت شکست خورده پایان دهند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала