امریکا اعطای ویزای سریع به زنان آسیب‌پذیر افغان بررسی می‌کند

© Sputnik / کسراامریکا اعطای ویزای سریع به زنان آسیب‌پذیر افغان بررسی می‌کند
امریکا اعطای ویزای سریع به زنان آسیب‌پذیر افغان بررسی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
عضو شوید
گروه‌های مدافع حقوق بشر، از وزارت خارجه و کاخ سفید خواسته‌اند که تا دوهزار ویزای ویژه برای زنان آسیب‌پذیر در نظر بگیرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، خبرگزاری رویترز می نویسد که اداره‌ی بایدن در حال بررسی راه سریع برای اعطای ویزا به افغان‌های آسیب‌پذیر به شمول سیاستمداران زن، فعالان مدنی و خبرنگارانی است که ممکن از سوی طالبان هدف قرار بگیرند.

در این نوشته آمده است که گروه‌های مدافع حقوق بشر، از وزارت خارجه و کاخ سفید خواسته‌اند که تا دوهزار ویزای ویژه برای زنان آسیب‌پذیر در نظر بگیرند.

یکی از مقام‌های امریکایی به این خبرگزاری گفته است که اداره‌ی بایدن در نظر دارد نه تنها به زنانی که زیر تهدید هستند، بلکه به مردان و اقلیت‌هایی که مشاغل پرخطری دارند نیز ویزا اعطا کند.

در ادامه این نوشته آمده که گروه‌های مدافع حقوق بشر به کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا استدلال کرده‌اند زنانی که در طول دو دهه حضور امریکا در افغانستان به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند و حامیان و طرفداران آنان باید در فهرست اعطای ویزای سریع قرار بگیرند.

حملۀ هوایی ارتش بر دو واسطۀ نقلیۀ بمب‌گذاری‌شدۀ طالبان در ولایت بلخ + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
حملۀ هوایی ارتش بر دو واسطۀ نقلیۀ بمب‌گذاری‌شدۀ طالبان در ولایت بلخ + ویدیو

تریسا کاسل، مدیر نهادی موسوم به "میناس‌ لیست" که برای تقویت نقش رهبری سیاسی زنان کار می‌کند، به رویترز گفته است: "زندگی‌ آنان در خطر است.» او افزوده: «رهبران زن در افغانستان از سوی طالبان هدف قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند. جان و امنیت آنان هر روز در تهدید است".

این گروه و سایر گروه‌های مدافع حقوق بشر به دولت توصیه می‌کنند که وزارت خارجه روند صدور این ویزا را برای افراد فعال در معرض خطر سریعاً روی دست گیرند. آنان همچنین خواسته‌اندکه مقام‌های ایالات متحده برای امنیت این فعالان، به گونه‌ی فعال با سایر کشورها نیز دیپلماسی را آغاز کنند.

کاخ سفید از اظهار نظر راجع به تلاش برای اعطای ویزای بیشتر برای مدافعان حقوق زنان افغانستان، خودداری کرده است. قرار است رییس‌جمهور بایدن امروز (پنج‌شنبه) به وقت امریکا در باره‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صحبت کند و انتظار می‌رود که او در صحبت‌هایش به حقوق زنان نیز اشاره کند.

حضور نظامی ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای عضو ناتو در افغانستان قرار است تا پایان ماه اگست به پایان برسد. ایالات متحده‌ی امریکا تقریبا تمامی سربازانش را از افغانستان خارج کرده و فقط چند صد سرباز را برای حفاظت از سفارت و سایر تسهیلات این کشور نگهداشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала