آمریکا: نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع در برابر طالبان را دارند

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaآمریکا: نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع در برابر طالبان را دارند
آمریکا: نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع در برابر طالبان را دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
عضو شوید
نماینده رسمی وزارت دفاع ایالات متحده در اظهاراتی بیان داشت که افغانستان اکنون یک نیروی دفاعی مجهز و قوی دارد که قابلیت و توانایی دفاع در برابر طالبان را دارا اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رویترز؛ جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا "پنتاگون" در یک نشست خبری تاکید کرد که نیروهای امنیتی و فاعی افغانستان از طالبان به مراتب قوی‌تر هستند.

وی گفت:"طی 20 سال گذشته، ما و متحدان مان به بلند بردن ظرفیت نیروهای امنیتی کمک کرده‌ایم که قابل توجه است. آنها نیروی هوایی دارند - یک نیروی هوایی توانمند - طالبان هیچ چیز ندارند. ما تخمین می‌زنیم که آنها در میدان جنگ نسبت به طالبان، نظامیان بیشتر و سلاح‌های مدرن‌تری دارند."

آقای کربی اظهار امیدواری کرد که کشورهای همسایه و منطقه برای ایجاد ثبات در افغانستان همکاری کنند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2021
کرزی: به ماموریت شکست خورده آمریکا در افغانستان پایان دهید

در همین حال، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است که حکومت افغانستان سقوط نمی‌کند و تمام ظرفیت‌های لازم، از نیرو گرفته تا تجهیزات، را برای بقای نظام دارد.

آقای بایدن روز پنجشنبه (18 سرطان) پس از سخنرانی در مورد خروج قوای آمریکایی از افغانستان، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که حکومت افغانستان 300 هزار نیروی مسلح مجهز دارد، حالانکه شمار جنگجویان طالبان به 75 هزار نفر می‌رسد.

رئیس جمهور بایدن در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا به طالبان باور دارد یا خیر گفت: "نه! به طالبان باور ندارم. به ظرفیت نظامیان افغان باور دارم که آموزش‌دیده‌تر و مجهزتر اند."

آقای بایدن در مورد بقای نظام در افغانستان گفت که اگر سیاستمداران افغان با هم کنار آمده و متحد شوند، هیچ‌گاهی نظام در آن کشور سقوط نخواهد کرد. اما گفت: "هیچ کشوری هرگز نتوانسته است افغانستان را متحد سازد...افغانستان در طول تاریخ خود کشور متحدی نبوده است."

در پاسخ به این پرسش که آیا سناریوی ویتنام بار دیگر پس از خروج قوای آمریکایی از افغانستان تکرار خواهد شد یا خیر، رئیس جمهور بایدن گفت که چنین چیزی هرگز تکرار نخواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان به تاریخ 31 اگست سال روان پایان می‌یابد. او افزود که امریکا برای ملت سازی به افغانستان نرفته بود.

 آقای بایدن افزود که پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی نیز حکومت آمریکا به فراهم آوری تجهیزات به قوای مسلح افغانستان به ویژه قوای هوایی آن کشور ادامه خواهد داد. او همچنین در پیوند به نگرانی‌ها به خاطر حفظ حقوق زنان افغان گفت: "به حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان ادامه می‌دهیم."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала