رحمانی: صالح برای اثبات ادعایش درباره امیرشاه نائب‌زده باید سند ارائه کند

© Photo / الحاج میر رحمان رحمانی FBمیر رحمان رحیمی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان
میر رحمان رحیمی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2021
عضو شوید
مجلس نماینده‌گان از امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری خواسته است که برای اثبات ادعایش درباره امیرشاه نایب‌زاده، نماینده بادغیس در این مجلس اسناد ارائه کند.

مجلس نمایندگان می‌گوید که متهم‌کردن امیرشاه نایب‌زاده، عضو این مجلس به «تشویق نیروهای امنیتی برای پیوستن به طالبان» توسط امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور غیرقانونی و «عجولانه» است.

طبق یک نوار تصویری که در رسانه‌های اجتماعی نشر شد، امرالله صالح در یک تماس تلفنی نایب‌زاد را «خاین» خطاب می‌کند و می‌گوید که او به طالبان وعده داده است که ولایت (بادغیس) را تسلیم این گروه کند. اتهام تشویق نیروها برای تسلیمی به طالبان نیز از سوی صالح علیه نایب‌زاده مطرح شده است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان این رفتار امرالله صالح را «عجولانه و فراقانونی» خواند و از صالح خواست تا برای بررسی این قضیه اسناد عینی ارایه کند.

به گفته رحمانی، در صورتی که امیرشاه نایب‌زاده عضو این مجلس کار خلاف امنیت ملی انجام داده باشد باید با دلایل مشهود و عینی طبق قانون اساسی و قوانین دیگر از طریق مراجع قانونی مورد بازپرس قرار بگیرد.

صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2021
صالح به وکیل بادغیس: کثیف! به جهنم روانت می‌کنم + صدا

رحمانی خاطرنشان کرد: «معاون اول اسناد مبنی بر اتهام بر نایب‌زاده را به نهادهای قضایی بسپارد تا بررسی و پی‌گیری قانونی شود و اگر ندارد که ندارد، صالح نباید اقدامات احساساتی و خلاف قانون انجام دهد.»

رحمانی افزود که برخورد با نایب‌زاده آن‌هم با تهدید و انتشار آن در رسانه‌ها به هیچ صورت توجیه قانونی ندارد و یک عمل عجولانه و فرا قانونی است.

در همین حال، او تصریح کرد که ممنوع الخروج کردن و محاصره خانه امیرشاه نایب‌زاده، نماینده بادغیس حقوق قانونی و مصونیت این عضو مجلس را نقض کرده است و برای پارلمان پذیرفتنی نیست.

رحمانی گفت که در چنین شرایط حساس کشور معاون اول ریاست جمهوری نباید مصروف ذهنیت‌سازی باشد. به گفته او، صالح کارهای «نامشروع دسیسه بازی» را کنار بگذارد و برای همدلی و یک‌پارچگی مردم اقدام کند.

از سویی هم، رحمانی خاطرنشان کرد که در مورد اتهام وارد شده به امیرشاه نایب‌زاده به گونه رسمی به مجلس نماینده‌گان اطلاع داده نشده است.

رییس مجلس نماینده‌گان تصریح کرد که نقض قوانین از سوی مقامات حکومتی و مجریان قانون، ساختار نظام حقوقی را از هم می‌پاشد و سبب بی‌اعتباری نهادها و حکومت خواهد شد.

چندی پیش نوار صوتی منسوب به امرالله صالح در فضای مجازی نشر شد که در آن معاون اول ریاست جمهوری، امیرشاه نایب‌زاده نماینده بادغیس در مجلس نمایندگان را به تشویق نیروهای امنیتی برای تسلیمی به طالبان متهم می‌کند.

در این نوار صوتی صالح با لحن تند به او یک ساعت فرصت می‌دهد تا از اقدام خود ابراز پیشمانی کند، در غیر آن او را به «جهنم» می‌فرستد.

امیرشاه نایب‌زاده این اتهامات را رد کرده است. او گفته است که ریاست جمهوری در این مورد تحقیق کند و هم‌چنان باید از طریق مراجع مسوول برای بررسی اقدام شود.

پس از نشر صدای امرالله صالح گزارش شد که خانه امیرشاه نایب‌زاده در کابل محاصره شده است. منبعی در وزارت امور داخله تأیید کرده بود که نایب‌زاده ممنوع‌الخروج شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала