کرزی به حکومت و طالبان: صلح کنید، با جنگ به جایی نمی‌رسید

© Sputnik / P Mحامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
عضو شوید
رییس‌جمهور پیشین کشور از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که از جنگ دست بکشند و با تأمین صلح از طریق مذاکره، کشور را از حالت کنونی نجات دهند.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، امروز سه‌شنبه (22 سرطان) در یک نشست خبری از دولت افغانستان و طالبان خواست تا دیگر جنگ نکنند و روند صلح را سرعت بدهند و در رسیدن به یک توافق عجله کنند.

21 طالب مسلح در درگیری با نیروهای امنیتی در هلمند کشته شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
شب خونین برای طالبان در 13 ولایت کشور

کرزی به خبرنگاران گفت که به زودی مذاکرات صلح جدی آغاز خواهد شد، حوصله کنید، تدبیر کنید و به سوی صلح بروید.

در همین حال، او تصریح کرد که امیدوار است آمریکا برای اثبات دوستی تلاش کند که صلح در افغانستان برقرار و حاکمیت ملی اعاده شود و افغان‌ها عزت‌مند زنده‌گی کنند.

کرزی خطاب به طالبان گفت: «ما به زحمت بسیار زیاد یک اردوی ملی و پولیس ملی ساختیم و از هیچ، یک نظام برای کشور ایجاد کردیم. ما باید به هر عنوانی که می‌شود، نهادهای دولتی خود را حفظ کنیم و زودتر به سوی صلح برویم.»

از سویی دیگر، رییس جمهور پیشین کشور افزود که اگر صلح برقرار شود و طالبان بیایند، با آنان همکاری می‌کند، اما زعامت کشور و تعیین حکومت آینده افغانستان به اراده مردم تعلق دارد و به دست مردم این کشور تعیین خواهد شد.

او هم‌چنان گفت: «از طریق تمثیل اراده مردم، زعامت هرکسی را می‌پذیریم.»

با این حال، او تأکید کرد که افغانستان، قربانی سیاست استفاده از افراطیت از سوی قدرت‌های بزرگ جهانی است. به گفته او، انفجار در مکتب سیدالشهدا و گروه داعش حاصل این سیاست است.

او گفت: «امیدوار بودیم این سیاست تغییر کرده باشد و قدرت‌های بزرگ در تقابل با هم از ابزار افراطیت استفاده نکند؛ اما متاسفانه این روند جریان دارد.»

کرزی از حکومت و طالبان خواست تا فرصت پیش‌آمده صلح را از دست ندهند و کشور را نجات دهند.

رییس جمهور پیشین در مورد شکل‌گیری نیروهای خیزش مردمی به صورت صریح اعلام موضع نکرد، اما گفت که  مخالف جنگ است و جنگ از سوی هیچ طرفی را تأیید نمی‌کند.

حامد کرزی نسبت به روند مذاکرات صلح ابراز خوش‌بینی کرد و از شروع مذاکرات جدی در آینده نزدیک خبر داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала