عبدالله به طالبان: صلح تنها با گفتن ممکن نیست

© https://www.facebook.com/Dr.AbdullahAbdullahعبدالله به طالبان: صلح تنها با گفتن ممکن نیست
عبدالله به طالبان: صلح تنها با گفتن ممکن نیست   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
عضو شوید
رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی می‌گوید که صلح «تنها با گفتن» تأمین نمی‌شود و باید طرف‌ها به‌گونه‌ عملی اقدام کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، که امروز (سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) در نشست کمیته‌ی زنان شورای عالی مصالحه‌ ملی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان باید اقداماتی را روی‌دست گیرند که دو طرف را برای رسیدن به صلح کمک کند.

او تأکید کرد که گروه طالبان باید خواسته‌هایش را از طریق مذاکره مطرح کند. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود که در مذاکره هم «جورآمد» است: «در بین صددرصد خواست طالبان هم پذیرفته نمی‌شود و صددرصد خواست ما دولت افغانستان هم».

او گفت که دو طرف باید از این مرحله در روند صلح عبور و روی گام‌های بعدی آن باهم به نتیجه برسند. عبدالله عبدالله اما تأکید کرد که قدم آخری باید تعیین زعامت کشور براساس رأی مردم افغانستان باشد.

دیدار عبدالله عبدالله با فرمانده سنتکام روی حمایت نیروهای امنیتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
دیدار عبدالله عبدالله با فرمانده سنتکام روی حمایت نیروهای امنیتی افغانستان

با این حال، او  گفت که اگر جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شود، دولت و ملت افغانستان باید از مردم دفاع کنند.

آقای عبدالله افزود که هم‌اکنون افغانستان با همین شرایط قرار دارد،‌ ولی هنوز به نقطه‌ی آخر نرسیده است. او اما خاطرنشان کرد که این موضوع به این معنا نیست که مذاکره با گروه طالبان قطع شود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی تأکید کرد: «معنا این است که ما متوجه وضعیت و اطراف خود باشیم. مذاکره را با تمام خلوص نیت پیش ببریم».

آقای عبدالله همچنین گفت که دولت افغانستان هم‌اکنون هم آماده‌ی مذاکره با طالبان است.

از سویی هم، او افزود که در «روزهای نزدیک» قرار است نشستی میان هیأت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار شود. به گفته‌ی آقای عبدالله، این نشست در یک سطح دیگر غیر از سطح هیأت‌های کنونی دو طرف برگزار می‌شود.

او تأکید کرد که هیأت دولت افغانستان آمادگی برای اشتراک در این نشست را دارد و به نیت ختم جنگ در کشور در آن شرکت می‌کند.

عبدالله عبدالله جزئیاتی بیشتری در این مورد ارایه نکرد. اما شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش کرده‌اند که در این نشست که در قطر برگزار می‌شود، او نیز شرکت می‌کند. براساس گزارش‌ها، آقای عبدالله قرار است که در روز جمعه‌ی پیشرو به شهر دوحه، پایتخت قطر برود.

این درحالی است که اخیرا جنگ‌جویان طالبان به حملات‌شان در کشور شدت بخشیده‌اند. این گروه در حدود دو ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند.

افزون بر این‌ها، تعدادی از مناطق نیز به‌دست طالبان سقوط کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала