هشدار اداره امور تنظیم آب: بند سلما با خطر تخریب مواجه است

© Photo / ARG FBبند سلما، هرات افغانستان
بند سلما، هرات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
عضو شوید
مسئولان در اداره تنظیم امور آب می گویند که چندین هاوان به سوی بند سلما شلیک شده است و اگر این حملات ادامه یابد، احتمال تخریب این بند وجود دارد.

به دنبال درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در نزدیکی بند سلما، اداره ملی تنظیم امور آب می‌پذیرد که به سوی این بند تعداد زیادی هاوان شلیک شده و برخی از آن‌ها به نقاط نزدیک بند اصابت کرده است.

اداره ملی تنظیم امور آب هشدار داده است که اگر این حملات دوام پیدا کند، به بند سلما صدمه وارد خواهد شد و در صورت وارد شدن هر صدمه‌ای به این بند، سلما به تعداد زیادی از مردم زیان مالی و جانی می‌رسد.

ГАНИ И КАМИАР - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2021
افتتاح بند کمال خان؛ نخستین پرواز رئیس جمهور با هدایت خلبان و خدمه زن انجام شد + عکس

این نهاد با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که در صورت آسیب رسیدن به بند سلما، مردم در مناطقی از ولسوالی چشت تا ولسوالی کهسان ولایت هرات، متضرر خواهند شد.

اداره ملی تنظیم امور آب افزوده است که سلما یک «بند بسیار بزرگ» است و زنده‌گی و درآمد شمار زیادی از ساکنان هشت ولسوالی «پایین‌دست» سلما به آب ذخیره شده در آن وابسته است.

اداره ملی تنظیم آب افزوده است: «خواست ما از طالبان این است که سرمایه ملی مال مشترک همه‌گان می‌باشد و نباید در اثر جنگ‌های نظامی این سرمایه‌های ملی صدمه ببینند. از بند سلما، این سرمایه ملی باید حفاظت صورت گیرد و هرگونه تعرض و حمله به سمت بند باید متوقف گردد.»

بند سلما در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد. چشت با ولایت‌های غور و بادغیس مرز مشترک دارد و این ولسوالی چندی قبل توسط طالبان تصرف شد. همچنین در این اواخر جنگجویان طالبان به دامنه‌ حملات‌شان بر ولایت بادغیس و غور افزودند و هفته گذشته بخش هایی از شهر قلعه نو مرکز بادغیس برای ساعاتی به تصرف طالبان درآمد

بند سلما به هزینه حدود 290 میلیون دالر توسط کشور هند روی رودخانه هریرود ساخته شده است.

بند سلما ظرفیت ذخیره 633 میلیون متر مکعب آب و تولید 42 میگاوات برق را دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала