جنگ و خشکسالی بیش از 8 هزار خانواده را در یک سال به هرات کشانده است

© Sputnikجنگ و خشکسالی بیش از 8 هزار خانواده را در یک سال به هرات کشانده است
جنگ و خشکسالی بیش از 8 هزار خانواده را در یک سال به هرات کشانده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
عضو شوید
مسوولان در ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات می‌گویند که از آغاز سال جاری تاکنون بیش از هشت‌هزار خانواده به‌دنبال شدت گرفتن جنگ‌ها و خشک‌سالی به هرات آواره شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، مبین قادری، رئیس مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات امروز (چهارشنبه، 23 سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که تنها طی یک ماه اخیر، بیش از دوهزار خانواده از ولایت‌‌های هم‌جوار به هرات آواره شده‌اند.

آقای قادری همچنین گفت که بودجه کافی برای کمک به آوارگان جنگ و خشک‌سالی در اختیار ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به زور غیرنظامیان را آواره می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به زور غیرنظامیان را آواره می‌کنند

او از نهادهای کمک‌رسان می‌خواهد که برای کمک به بی‌جاشدگان داخلی اقدام کنند، تا مشکلات آوارگان جنگ کاهش پیدا کند. بیشتر آوارگان در هرات از ولایت‌های فاریاب، بادغیس و غور هستند.

مریم 27 ساله از ترس شدت گرفتن جنگ با چهار فرزندش به هرات پناه آورده است. وی مدعی است که خانه‌اش در جنگ‌های شهر قلعه‌نو چور و چپاول شده است.

وی افزود که حالا با سه خانواده دیگر آواره جنگ از بادغیس در یک اتاق در هرات زندگی می‌کند و حتی نانی برای خوردن ندارد: «قلعه‌نو خیلی جنگ بود و مجبور شدیم که به هرات بیایم. حالا در هرات بخدا قسم یک افغانی ندارم و نمی‌فهمم که چگونه شکم فرزندان خود را سیر کنم».

همزمان با این، برخی از نمایندگان بادغیس در شورای ولایتی و مجلس نمایندگان در هرات نشست خبری برگزار کردند. این نمایندگان هشدار دادند که اگر به وضعیت جنگ و‌ بی‌جاشدگان داخلی توجه نشود، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

ولایت هرات به کانون توجه بی‌جاشدگان داخلی مبدل گشته است. بر بنیاد آمار مسوولان ریاست مهاجرین هرات، طی دو دهه اخیر بیش از نیم میلیون بی‌جاشده داخلی در هرات آمده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала