بازپس‌گیری دو ولسوالی بامیان؛ طالبان همه وسایل را با خود بردند

© Sputnik / Z. Safariبازار بامیان
بازار بامیان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
عضو شوید
برای اولین بار پس از قریب به بیست سال، دو ولسوالی سیغان و کهمرد ولایت بامیان حدود دو هفته قبل بدون درگیری به دست گروه طالبان سقوط کرد؛ اما پس از چهار روز تسلط طالبان بر این دو ولسوالی، نیروهای امنیتی به کمک نیروهای خیزش مردمی طی یک روز، بدون درگیری موفق به تصرف این دو ولسوالی شدند.

 با افزایش حملات تهاجمی طالبان و سقوط این دو ولسوالی بامیان، هزاران شهروند که در مرکز این ولایت مسکن داشتند، مجبور به ترک خانه‌هایشان و پناه بردن به کوه‌پایه‌های بامیان شدند.

مقام‌های محلی بامیان باور دارند که سقوط دو ولسوالی سیغان و کهمرد این ولایت به دست یک نیروی خیزش مردمی کلید خورده است؛ در همین راستا عنوان شده است که ملاکبیر، یکی از فرماندهان خیزش مردمی که چند سال قبل با اعتماد والی وقت (محمد طاهر زهیر) روی کار آمد، چند ماه قبل به گروه طالبان پیوست. دو روز قبل والی بامیان اعلام کرد که یک فرمانده خیزش مردمی به حکومت خیانت کرده و در تبانی با طالبان دو ولسوالی سیغان و کهمرد را سقوط داده است.

طاهر زهیر؛ والی بامیان روز گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:" یک فرمانده خیزش مردمی به مردم و حکومت خیانت کرد و در سقوط ولسوالی کهمرد نقش داشت اما کسی که به حکومت و مردم افغانستان خیانت کند مصون نخواهد بود."

والی بامیان در کنفرانس اسمی از ملا کبیر نبرده است اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که منظور والی این مقام محلی از این فرمانده خیزش مردمی، ملا کبیر فرمانده مورد اعتماد خودش می‌باشد.

طاهر زهیر؛ روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی سقوط این دو ولسوالی را به دست "یک مشت دزد" خوانده و گفته است:" طالبان تمام وسایل این ولسوالی حتی سولر و باتری‌های موجود را با خود بردند." 

این در حالی است که سقوط و بازپس‌گیری این دو ولسوالی آن هم بدون درگیری، بازتاب متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. بسیاری از فعالان والی پیشین بامیان را به معامله متهم کرده‌اند؛ اما تعدادی دیگر، سقوط این دو ولسوالی به دست یک فرمانده خیزش مردمی مورد اعتماد والی بامیان را "جعبه سیاه" تحولات اخیر این ولایت خوانده‌اند.

پس از آنکه محمد طاهر زهیر به عنوان والی بامیان گماشته شد، ولسوالی‌های سیغان و کهمرد این ولایت بدون درگیری به تصرف نیروهای دولتی در آمد و براساس گفته‌های مقام‌های محلی بامیان، ملاکبیر به ولایت سمنگان پناهنده شده و قرار است از آنجا راهی پاکستان شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала