اردوغان از آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل سخن گفت

© REUTERS / Presidential Press Office / Murat Cetinmuhurdar اردوغان از آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل سخن گفت
اردوغان از آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2021
عضو شوید
رییس جمهور ترکیه می‌گوید کشورش آماده است تا در صورت توافق با آمریکا، مدیریت امنیت فرودگاه كابل را بر عهده بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت کشورش آماده است تا در صورت توافق با ایالات متحده، تأمین مدیریت فرودگاه كابل را بر عهده گیرد.

رهبر ترکیه با اشاره به این که هم اکنون در زمینه افغانستان سه قدرت؛ ترکیه، آمریکا و ناتو وجود دارد، گفت: «آمریکا تصمیم خود برای خروج از افغانستان را اعلام کرد، اما از ما خواستند تا به اداره فرودگاه کابل که از 20 سال گذشته بر عهده داریم را ادامه دهیم. ما هم اکنون به این موضوع نگاه مثبت داریم، اما در عین حال برای شرایط دیگر برای ادامه حضور اعلام کردیم».

پیشتر بر اساس گزارشی که رسانه های ترکیه منتشر کرد، ترکیه پس از رایزنی در سطوح مختلف سیاسی و نظامی با مقامات آمریکایی چند شرط را برای طرف آمریکایی و اروپایی گذاشته است.

Кабул аэропорт - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2021
نصب سیستم‌های ضدراکتی برای دفع حملات راکتی در فرودگاه کابل

در این خصوص، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه ترکیه 6 سال است در موضوع امنیت فرودگاه کابل نقش آفرینی می کند گفته بود: همانطور که اردوغان در نشست ناتو اعلام کرد ما بعضی شروط و موضوعات داریم. اگر شرایطمان تامین شود می توانیم ماموریت خود را ادامه دهیم. در این چارچوب، تماسهایمان با کشورهای مختلف دنبال می شود.

بر این اساس، ترکیه از طرف آمریکایی خواسته است که در این ماموریت، پاکستان نیز حضور داشته باشد. همچنین از ناتو خواسته شده که با وجود خروج از افغانستان، حمایت لجستیک و تسلیحاتی از ترکیه در افغانستان را بر عهده داشته باشند.

استفاده از زیرساختهای فرودگاه بین المللی کابل از سوی ترکیه نیز یکی دیگر از شروط این کشور ذکر شده است.

سالانه مبلغی بین 80 تا 120 میلیون دالر برای تامین امنیت فرودگاه کابل هزینه می شود که ترکیه خواهان دریافت این مبلغ در ازای حفاظت از فرودگاه شده است.

این درحالی است که به دنبال آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گزارش شد که قرار است ترکیه مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل را به عهده بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала