واکنش کابل به اظهارات اخیر نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور پوتین

© Photo / MFA / MFAواکنش کابل به اظهارات اخیر نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور پوتین
واکنش کابل به اظهارات اخیر نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور پوتین  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2021
عضو شوید
وزارت خارجه افغانستان نسبت به اظهارات اخیر ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که ما صحبت‌های اخیر آقای کابلوف را در برخی رسانه‌ها پیرمون آمادگی طالبان برای دستیابی به راحل سیاسی و «احتمال استیلای بالقوۀ طالبان بر قدرت» بررسی کردیم.

این وزارت می‌گوید که «طالبان از زمان امضای موافقتنامهٔ دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی پیهم نقض کرده اند. عملکرد طالبان نشاندهندهٔ‌ این واقعیت است که طالبان برخلاف اظهارات‌شان، در عمل، آمادهٔ حل سیاسی بحران افغانستان نیستند».

وزارت امور خارجه افزود: در مقابل، دولت افغانستان تمام تعهداتش را به‌شمول رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان برآورده نموده و پیوسته بر مذاکرات بامحتوا روی مسایل اساسی از جمله آتش‌بس فوری تأکید نموده است. در همین راستا، جمهوری اسلامی افغانستان هیأت مذاکراتی باصلاحیت را تشکیل داده و با تعهد کامل در مذاکرات صلح دوحه، به شمول دور سوم کنونی، شرکت نموده است. همچنان برای اثبات جدیت و تعهد خویش به پروسهٔ صلح، اخیراً جمهوری اسلامی افغانستان هیأت عالیرتبهٔ سیاسی را برای حمایت از تیم مذاکراتی جمهوری و برای پیشبرد گفتگوهای صلح با طالبان به دوحه فرستاد؛ اما با وجود این تلاش‌ها، تا هنوز نشانه‌یی از تعهد طالبان برای قطع خشونت‌ها، اجتناب از راه حل نظامی، و رسیدن به توافق سیاسی دیده نمی‌شود».

همچنان وزارت خارجه افغانستان گفته است که «اگر آقای کابلوف به اطلاعات و دریافت‌های قابل اعتماد و مشخصی دسترسی دارند که ارادهٔ واقعی طالبان را برای حل مسالمت‌آمیز جنگ به نمایش گذارد، با ما در میان گذارند تا مطابق به آن به پیشرفت‌های بیشتری در روند صلح نایل آییم. از دید ما، مطرح‌کردن امکان دستیابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی در مغایرت با اعلامیهٔ نشست «ترویکای گسترده» مسکو و قطع‌نامهٔ 2513 شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت جامعهٔ جهانی با برگشت امارت طالبانی، قرار دارد».

این وزارتخانه همچنان گفته است که «تلاش‌های صلح روسیه در چارچوب فارمت مسکو، ترویکای گسترده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌نماییم. ما انتظار داریم تا شرکای بین‌المللی‌مان طالبان را در قبال تعهدات‌شان مسؤول قرار داده و فشارهای لازم را بر آن‌ها وارد نمایند تا مطابق به خواست جامعهٔ‌ جهانی، به‌ویژه کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته و حامیان قطع‌نامهٔ 2513 شورای امنیت سازمان ملل، این گروه دست از خونریزی برداشته و به راه حل سیاسی از طریق مذاکرات واقعی و معنادار تن دهند».

پیش از این، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان، اظهار داشت که رهبری «طالبان (ممنوع در روسیه) از جنگ سیر شده است» و درک می‌کند که باید به دنبال یک راه سیاسی برای خروج از بن بست در افغانستان بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала