رهایی شماری از زندانیان نظامی براساس فرمان رئیس‌جمهور غنی

© Photo / ARGرهایی شماری از زندانیان نظامی براساس فرمان رئیس‌جمهور غنی
رهایی شماری از زندانیان نظامی براساس فرمان رئیس‌جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2021
عضو شوید
محمداشرف غنی، رئیس‌جمهورافغانستان، به مناسبت عید قربان فرمان عفو و تخفیف مجازات «حجز و حبس» محکومان نظامی و ملکی را صادر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، صفی‌الله جلال‌زی، رئیس مطبوعات اداره تنظیم امور زندان‌ها، به روزنامه 8صبح گفت که بخشی از این فرمان، مربوط به زندانیان نظامی می‌شود.

فرمان محمداشرف غنی که به مناسبت عید قربان صادر شده است، یازده ماده دارد. ماده چهارم این فرمان به نظامیان و عفو «مجازات قطعه» اختصاص یافته است.

 اشرف غنی: حیثیت پولیس بالا رفته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2021
اشرف غنی: حیثیت پولیس بالا رفته است

طبق مفاد این ماده، آن شمار از افسران، بریدملان، ساتمنان و سربازان ارتش ملی، پولیس ملی و منسوبان ریاست عمومی امنیت ملی و سایر وزارت‌خانه‌های داری تشکیلات نظامی که به «حبس قطعه» محکوم شده‌اند، درصورتی که یک‌سوم محکومیت‌شان را در «قطعه» سپری کرده‌ باشند، مجازات آن‌ها عفو می‌شوند.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از زندانیان نظامی از مفاد فرمان ریاست جمهوری مستفید خواهند شد.

مرجع تطبیق‌کننده این فرمان اداره تنظیم امور زندان‌ها تعیین شده است. هم‌چنان کمیسیون‌هایی نیز در ولایت‌ها و کابل تشکیل شده است که نماینده‌گان اداره تنظیم امور زندان‌ها، لوی‌سارنوالی، وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت دفاع ملی، وزارت زنان عضو این کمیسیون‌ها هستند. این کمیسیون‌ها فرمان ریاست جمهوری را تطبیق و اجرایی می‌کنند.

نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت‌ها و کابل از چگونه‌گی اجرای این فرمان نظارت می‌کند.

محمداشرف غنی به مناسبت عیدها و روزهای ملی فرمان‌های عفو و تخفیف مجازات زندانیان را در گذشته نیز صادر کرده است. هرچند در برخی موارد شکایت از نحوه تطبیق این فرمان‌ها وجود داشته است.

بند هژدهم ماده شصت‌وچهارم قانون اساسی به رییس جمهور صلاحیت داده است که مجازات زندانیان را «مطابق به احکام قانون» «عفو» کند و «تخفیف» دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала