دانش: اشتباهات جامعه بین المللی سبب مشروعیت نسبی طالبان شد

© Photo / 2vp.afدانش: اشتباهات جامعه بین المللی سبب مشروعیت نسبی طالبان شد
دانش: اشتباهات جامعه بین المللی سبب مشروعیت نسبی طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2021
عضو شوید
معاون دوم رئیس جمهور افغانستان گفته است، که گروه طالبان با تسلط چند روزه در برخی مناطق نشان دادند که همان طالب دیروز است و هیچ تغییری در تفکر آنان به وجود نیامده است.
دانش: نهادهای امنیتی باید هرچه سریع تر برای امنیت غرب کابل گام بردارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2021
دانش: نهادهای امنیتی باید هرچه سریع تر برای امنیت غرب کابل گام بردارند

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان امروز یکشبنه، 3 اسد 1400 در فیسبوکش نوشت: «تنها تغییری که به میان آمده این است که با اشتباهات جامعه بین المللی و کشورهای دور و نزدیک، این گروه مشروعیت نسبی به دست آورده و امروز خود را فاتح جنگ خیال می کند».

به گفته معاون رئیس جمهور گروه طالبان با ارتکاب جنایات جنگی و با قتل عام مردم بی گناه در شماری از مناطق کشور تسلط یافته وجنگجویان این گروه از مالستان غزنی گرفته تا سپین بولدک کندهار، غور و بادغیس و ولایات شمال کشور دست به تخریب اموال عامه و زیربناهای کشور زده اند.

ربودن زنان برای ازدواج اجباری، سرکوب آزادی بیان و رسانه های محلی، تیرباران هنرمندان و فرهنگیان و چپاول خانه و دارایی مردم، سرباز گیری اجباری و کوچ دادن اجباری مردم و سپرساختن منازل مسکونی مردم از جمله اعمال ننگین این گروه در جنگ های اخیر بوده است.

پیشتر گزارش شده بود، که گروه طالبان با تسلط بر ولسوالی اسپین بولدک ولایت کندهار، صدها ها غیر نظامی را شب هنگام از خانه های شان بیرون کرده و بیش از صد تن آنها را که غیر نظامی بودند، تیرباران کرده است.

بربنیاد برخی گزارش ها، جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی مالستان غزنی نیز شماری از باشندگان محل اعم از دهقانان، رانندگان وسایط نقلیه و در کل غیر نظامیان را تیرباران کرده است و پیشتر از آن بیجاشدگان بدخشانی در ولایت قندوز را مجبور به کوچ اجباری کرده بودند.

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد برخی از این گزارش ها را تأیید کرده و ضمن تقبیح این این خشونت ها، کوچ دادن و ناپدید شدن اجباری را خلاف موازین بین المللی عنوان کرده است.

درهمین حال استاد دانش معاون رئیس جمهور نوشته است، که اکنون جامعه بین المللی درک کرده است که طالبان هرگز طرفدار صلح واقعی نیست و به جنگ و خشونت بیشتر می اندیشد تا راه حل سیاسی.

استاد دانش دعوت گروه طالبان در نشست و کنفرانس های بین المللی را "برخورد نادرست" با این گروه و "خوش بینی ناسنجیده" نسبت به پروسه صلح خوانده و آن را نوع "قباحت زدایی و مشروعیت دادن" به این گروه تروریستی عنوان کرده است.

وی فشار آوردن بر حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان و "خروج شتابزده نیروهای خارجی" و تنها گذاشتن دولت و مردم افغانستان در برابر حملات طالبان را "اشتباه نابخشودنی جامعه بین المللی" خوانده که به گفته معاون رئیس جهور هرگز قابل جبران نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала