عبدالله: روند صلح آن ‌گونه که انتظار داشتیم، به پیش نرفت

© @https://www.facebook.com/AFGHANCEعبدالله: روند صلح آن ‌گونه که انتظار داشتیم، به پیش نرفت
عبدالله: روند صلح آن ‌گونه که انتظار داشتیم، به پیش نرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2021
عضو شوید
رئیس شورای عالی مصالحه ملی می گوید که که با شروع گفت‌وگوهای صلح، امیدواری‌ها برای رسیدن به یک توافق بسیار بود. اما متأسفانه آنگونه که ما انتظار داشتیم، روند صلح پیش نرفت.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، امروز (چهارشنبه، 6 اسد) در نشست ویژه‌ بورد مشترک نظارت و انسجام گفت: مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی در 20 سال پسین متحمل قربانی و زحمات فراوان شدند تا دولت جمهوری اسلام افغانستان شکل گیرد و شهروندان کشور دستاوردهای مهم در عرصه‌های مختلف دارند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود که فصل جدید روابط و همکاری میان افغانستان و جامعه‌ی جهانی شکل گرفته است. انتظار ما این است که در این فصل نیز همکاری‌های موثر و دوامدار داشته باشیم.

عبدالله به طالبان: صلح تنها با گفتن ممکن نیست   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2021
عبدالله: آخرین فرصت‌ ها برای رسیدن به صلح پایدار هنوز باقی است

عبدالله علاوه کرد که جامعه‌ی جهانی از روند صلح در افغانستان نیز حمایت کرده است. از این بابت ممنون هستیم. تردیدی نیست که صلح ضرورت و اولویت مردم افغانستان است. از طرف دیگر صلح در افغانستان به معنای صلح در منطقه و جهان نیز است. لذا همکاری جدی جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه را می‌طلبد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی تأکید کرد که صلح یک فرصت بزرگ است. فرصتی برای عبور از جنگ و رسیدن به امنیت، ثبات و توسعه، از طالبان می‌خواهیم که این فرصت بزرگ را از دست ندهند. جمهوری اسلامی افغانستان متعهد به صلح عادلانه و پایدار است.

عبدالله عبدالله گفت که افغانستان و جامعه‌ی جهانی برای شکل‌گیری ساختارهای کنونی، قانون اساسی، نیروهای امنیتی و مردم‌سالاری قربانی‌های فراوان داده‌اند. مردم افغانستان می‌خواهند که زعیم کشور با اراده‌ی آنان انتخاب شود. این دستاوردهای مشترک همه‌ی ما است. تأکید ما در روند صلح روی این دستاوردها است که خواست مردم افغانستان است.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود: نزدیک یک سال می‌شود گفت‌وگوهای صلح آغاز شده است. اما پیشرفت چندانی ندارد. ادامه‌ی جنگ فقط به درد و رنج مردم افغانستان می‌افزاید و کشور را به عقب می‌برد. چهار دهه است که در کشور جنگ وجود دارد. من مسؤولیت شورای عالی مصالحه‌ی ملی را پذیرفتم و اعتقاد دارم که صلح باید در کشور تأمین شود. بدون گفت‌وگو و صلح هیچ راه حل دیگر وجود ندارد.

عبدالله با اشاره به نقش و اهمیت کشورهای منطقه و جهان در روند صلح تأکید کرد که کلید حل مشکلات اتحاد سیاسی و رابطه‌ی نزدیک حکومت با مردم است. این صف باید واحد و با اطمینان باشد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت که طالبان وعده کرده بودند که خشونت‌ها را کاهش می‌دهند، اما متأسفانه افزایش داده‌اند. در آخرین سفر که چند روز قبل به دوحه داشتیم، با هیأت طالبان روی موضوعات مهم بحث کردیم. دستاورد این سفر این بود که برای نخستین بار خواست‌های دو طرف روی میز مطرح شد. توافق شد که گفت‌وگوها تسریع یابد و اولویت‌ها در نظر گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала