تجلیل از روز ملی بیرق در افغانستان

© photo by: Afghanistan football federationتجلیل از روز ملی بیرق در افغانستان
تجلیل از روز ملی بیرق در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2021
عضو شوید
همه ساله، این روز با برافراشته شدن بیرق های سه رنگ کشور در جاده ها و برگزاری برنامه های فرهنگی در کابل و دیگر ولایات جشن گرفته می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، بیرق را نماد یک ملت، دولت و یا کشور خوانده است و می‌گوید که بیرق ها در ایجاد حس همپذیری، اتحاد اقوام، ادیان و مذاهب گوناگون در چارچوب ملت‌- کشورها نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند.
آقای دانش در برگه فیسبوک خود نوشته است: "روز ملی بیرق" فرصتی را فراهم می سازد تا همه مردم کشور خود را در زیر چتر کلان به نام کشور و ملت ببینند و اذعان کنند که همه هویت‌ها، باورها و فرهنگ‌های فروملی در نهایت به یک هویت کلان دیگر به نام ملت- دولت تبدیل می شود که آن هویت، نشان وحدت و همبستگی، غرور، سرفرازی، آزادگی، افتخار، استقلال و حاکمیت ملی است."


درعین حال شماری از چهره‌های مطرح دیگر در افغانستان نیز این روز را گرامی داشته و می‌گویند که بیرق نماد آزادی، حاکمیت ملی و اتحاد مردم است.
منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، این روز را شادباش گفته و در این خصوص نوشته است: بیرق تمثیل‌کننده وحدت و یکپارچگی ملت‌هاست. برافراشتن بیرق که از مظاهر ملی یک سرزمین است، مایه غرور وطنی و احیاکننده عِرق ملی مردم می‌باشد. بیرق ما که نماد آزادی، حاکمیت ملی و اتحاد مردم است، در قدم اول بازتاب‌کننده ارزش‌های اسلامی ما نیز می‌باشد.


با این همه فرهنگیان کشور بیرق کنونی را بیرق جمهوری و دیموکراسی می دانند، فرهاد دریا با تبریکی این روز در برگه فیسبوک خود نگاشته است: "خلاصه که از پشت تنور نانوایی تا پشت کیبورد کمپیوتر، از پشت میز رهبری تا میدان‌های ورزشی، از وطن تا ملک‌های مهاجرت، با قلم و رباب و سوزن و چکش و موبایل و سرود و بیل خود، "۳۵ ملیون سرباز" شویم و از زندگی پاسداری کنیم!


ازسویی هم شماری از باشندگان ولایت ننگرهار با پایکوبی و رقص از این روز تجلیل کردند.
درهمین حال، ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار برای ارج گذاشتن از این روز، به جاده‌ها برآمده و برای مردم بیرق میدهد.


از روز ملی بیرق در کابل و سراسر افغانستان طی محافل و مجالس خاص تجلیل و گرامی داشت به عمل آمد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала