فرياد "الله اكبر" هراتیان به قیام ملی مبدل می‌شود/ اشرف غنی استقبال کرد

© Photo / Shahhussain Murtazawi FBشهر هرات
شهر هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
حرکت بی سابقه مردم هرات "فریاد الله اکبر" در حمایت از جبهه مقاومت مردمی و تاکید بر مبارزه علیه طالبان باحمایت ملی مواجه شده و قرار است در دیگر شهرهای افغانستان هم مردم برای یک‌ صدا شدن علیه طالبان شعار "الله اکبر" سر دهند.

با افزایش درگیری‌ها در هرات و رسیدن دامنه جنگ تا دروازه‌ های شهر، شب گذشته باشندگان این ولایت در حمایت از جبهه مقاومت مردمی و تاکید بر مبارزه علیه طالبان در یک حرکت بی‌سابقه فریاد "الله اکبر" را از بام خانه‌های شان سردادند.

رئیس جمهور غنی، شماری از شخصیت های سیاسی و کاربران افغان شبکه های اجتماعی افغانستان در واکنش به اقدام بی سابقه مردم هرات علیه طالبان، به مردم کابل و سایر شهر ها فراخوان می‌دهند که امشب فریاد "الله‌اکبر" علیه این گروه سر دهند.

اشرف غنی رئیس جمهور کشور در سخنانی از این اقدام مردم هرات استقبال کرد.

 ​ داکتر رنگین دادفر اسپنتا،  وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان نیز با نشر پیامی در توییتر کابلیان را به فریاد "الله اکبر"  علیه طالبان فراخوانده است. او می‌نویسد : دیروز مردم دلیر هرات در حمایت از نیرو‌های دفاعی جمهوریت و نیرو‌های میهنی ما با سر‌دادن نعره‌های الله‌اکبر نشان دادند که افغانستان ما از‌ پای نمی‌افتد. بانگ رسایی که از گلوی صد‌ها هزار شهروند این کشور بالا شد، ‌آغاز دیگری از این جنگ میهنی است که فرجام آن صلح پایدار خواهد بود.

آموختن از هرات آموختن پیروزی است. تکیه به نیروی خودی و بازوان توانایی مردم است که ما را به صلح و آرامش می‌رساند. از گسترهٔ تاریخ و فرهنگت شهر من، زادگاه من بجز از درس انسانی و آزادگی نیاموختیم. الگوی درخشانی استی برای افغانستان عزیز مان. امروز ما افغان‌ها همه هراتی استیم.

 رحمت الله نبیل، رئیس پیشن امنیت ملی افغانستان در صفحه فیسبوک خود  به مردم کابل فراخوان داده که امشب در کابل فریاد الله‌اکبر فریاد کشیده شود.

وی می نویسد: به پاس این شبِ تاریخ‌سازِ هریوایی، اینک به تمام مردم با عزت کابل فراخوان می‌دهیم تا بر بام‌های خود بیایند و با مشت‌های کوبنده خویش ندای "الله اکبر" سر دهند تا لرزه بر اندام جنایت‌کاران، دهشت‌افکنان، ستون‌پنجمی‌ها و مزدوران بیگانه بیافتد.

همچنین امرالله صالح، معاون رئبس جمهور در توصیف حرکت شب گذشته مردم هرات نوشته: " امروز هراتیان با فرهنگ و با تاریخ با فریاد‌های نعره تکبیر انزجار و نفرت خویش را بر ضد طالب - حامیان طالب و تزویر گرایان دین به نمایش گذاشتند. منتظر چنین حرکت و لحظه‌ی بودم.  گلویم را بغض بی‌تعریف گرفته است و می‌خواهم بال بکشم و با هراتیان بپویندم و همصدا شوم."

فرهاد دریا، آواز خوان نامدار کشور نیز با این فراخوان همنوا شده است وی می نویسد: از هرات تا کابل، تا افغانستان!

دیشب هریوا حماسه آفرید و کار تمام ناشده‌ی چهل سال اخیر را رقم زد! هراتیان با نعره‌ی مقدس "الله اکبر"، صدای دشمن را از گلوی شان ربودند، و بزرگ‌ترین دلیل و حربه‌ی جنگ را هم از آن‌ها گرفتند. دیشب از بلندای بام خانه‌های هرات، فریاد خاموش شده‌ی چندین دهه به خروش آمد، و به دشمن پیام واضح داده شد که، "این دین، دین من است، این راه، راه من! و راه مبارزان وطن، راه خدا و قرآن است...

 ناهید فرید، نماینده هرات در مجلس گفته است نعره‌ی "الله اکبر" ما دو پیام دارد یکی انزجار ما از لشکر جهل و جنون پنجاب که بر عزت ما یورش آورده است و دیگری هشدار ما به ملاهای خودفروخته و پنجاب‌دوست ساکن در هرات.

 

برخی کاربران فعال هرات هم با نوشتن "چه سخت نعره می‌زند گلوی سرزمین من" حمایت شان را از نیروهای دولتی و شکل گیری بسیج مردمی علیه طالبان در هرات اعلام کردند.

آنان با اشاره به افزایش درگیری‌ها در هرات افزوده‌اند که "هراتیان اجازه نمی‌دهند اجیران پاکستان بر این ولایت مسلط شوند و بر فرهنگ و تاریخ این ولایت بتازند."

از جانبی هم امروز سه‌شنبه (12 اسد) باشندگان و کاربران فعال هرات، با راه‌اندازی هشتگ "قیام_هرات" در تویتر تاکید بر مبارزه با طالبان و حمایت از قوای دولتی و مردمی کردند.

این هشتگ در حال حاضر به ترند اول تویت افغانستان مبدل شده و مردم در سراسر افغانستان از آن استقبال کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала