روسیه: در زمان حضور آمریکا و ناتو تولید مواد مخدر افغانستان به اوج خود رسید

© AP Photo / David Guttenfelder ترافیک مواد مخدر افغانستان به کجا منتهی میشود؟
 ترافیک مواد مخدر افغانستان به کجا منتهی میشود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
یک مقام وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که طرح آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر افغانستان شکست خورده است.

 به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر تارابرین رئیس اداره تهدیدات و چالش های جدید وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشان می دهد که طرح واشنگتن برای مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است.

وی با بیان اینکه 84 درصد از تریاک در جهان در حال حاضر در افغانستان تولید می‌شود، تاکید کرد: «این کشور در سال‌های اخیر به آزمایشگاهی بزرگ برای تولید متامفتامین تبدیل شده است».

تولید مواد مخدر در افغانستان پس از ورود ناتو به این کشور رشد 40 برابری داشته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2021
تولید مواد مخدر در افغانستان پس از ورود ناتو به این کشور رشد 40 برابری داشته است

وی افزود: علاوه بر آن افغانستان در سالهای اخیر به مرکز بزرگ تولید مت‌آمفتامین تبدیل شده است.

مت‌آمفتامین که در بازار سیاه با نام شیشه شناخته شده، یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل اعتیادآوری است که برای اهداف تفریحی به‌طور گسترده مورد سو مصرف قرار می‌گیرد. مت‌آمفتامین برای درمان خط دوم اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی و چاقی‌های مزمن، به صورت محدود در پزشکی کاربرد دارد.

 این مقام روس تاکید کرد: «شایان ذکر است که اوج تولید مواد مخدر در افغانستان با حضور آمریکایی‌ها و متحدان ناتو در خاک این کشور همزمان بوده است و حجم تولید غیرقانونی تریاک در مقایسه با سال 2001 پیش از ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان بین 17 تا 40 برابر افزایش یافته است.»

 تارابرین گفت: در افغانستان تولید مواد مخدر صرف نظر از حضور یا عدم حضور نیروهای خارجی استحکام یافته و تثبیت شده است. 

 وی در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد که روسیه برای تماس و همکاری با آمریکا برای مبارزه با تروریسم ازجمله در رابطه با افغانستان آمادگی دارد. 

مقام روس گفت: در سال های 2018 و 2019 روابط و گفت و گوهای خوبی بین روسیه و آمریکا در عرصه مبارزه با تروریسم برقرار شده بود اما این روابط توسط آمریکا متوقف شد.  

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала