شورای امنیت سازمان ملل: از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم

© REUTERS / Carlo Allegri شورای امنیت سازمان ملل: از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم
 شورای امنیت سازمان ملل: از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
عضو شوید
شورای امنیت سازمان ملل متحد از افزایش خشونت‌ها پس از حملات گسترده‌ی طالبان در افغانستان و گزارش‌های نقض جدی حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان فوری خشونت‌ها در افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها در اعلامیه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۲ اسد) منتشر شده، حمله‌ی چند روز پیش بر دفتر سازمان ملل در هرات به شدت محکوم شده است.

سازمان ملل: طالبان با سایر گروه‌ های تروریستی روابط نزدیک دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
سازمان ملل: طالبان با سایر گروه‌ های تروریستی روابط نزدیک دارد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرده‌اند که تمامی طرف‌ها باید در هر گونه شرایطی بر تعهدات ‌شان برای حفاظت از غیرنظامیان براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

در اعلامیه آمده است که حملات عمدی بر غیرنظامیان، پرسنل و دفاتر سازمان ملل متحد ممکن است جنایت جنگی باشد. طبق این اعلامیه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر ضرورت فوری محاکمه‌ی عاملان این «جنایات» تأکید کرده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این اعلامیه از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواسته‌اند که در روند صلح فراگیر به رهبری و مالکیت افغانستان به‌صورت معنادار شرکت کنند تا دو طرف بتوانند به پیشرفت فوری در راستای حل‌وفصل سیاسی و آتش‌بس دست یابند.

به باور اعضای شورای امنیت سازمان ملل، صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق یک روند جامع و فراگیر به رهبری و مالکیت افغانستان که هدف آن آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه و دست‌یابی به توافق سیاسی فراگیر، عادلانه و واقع‌بینانه باشد، امکان‌پذیر است. آنان همچنین بر مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در روند صلح تأکید کرده‌اند.

در بخشی از اعلامیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل آمده است که با در نظرداشت قطع‌نامه‌ی ۲۵۱۳ این شورا، هیچ راه‌حل نظامی برای جنگ افغانستان وجود ندارد و اعضای این شورا از احیای امارت اسلامی نیز حمایت نمی‌کنند.

این درحالی است که اخیرا طالبان حملات‌شان را بر مراکز شهرها و مناطق پرجمعیت کشور آغاز کرده‌اند. براساس گزارش‌های رسمی، در جریان نبردهای چند روز گذشته در شهرهای لشکرگاه، قندهار و هرات ده‌ها غیرنظامی کشته و ده‌ها غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала