انتقاد تند ترکیه از آمریکا درباره اسکان افغان‌ها

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر انتقاد تند ترکیه از آمریکا درباره اسکان افغان‌ها
 انتقاد تند ترکیه از آمریکا درباره اسکان افغان‌ها  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
عضو شوید
کشور ترکیه برنامه آمریکا را در خصوص اسکان احتمالی برای افغان‌هایی که هدف خشونت طالبان هستند، مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه برنامه جدیدی را برای پذیرش و ورود افغان‌های بیشتر به آمریکا اعلام کرد. افغان‌ها در این برنامه می‌توانند به یک کشور ثالث بروند و باید در روند صدور ویزا ۱۲ تا ۱۴ ماه صبر کنند.

Флаг Афганистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2021
منافع مشترک در افغانستان؛ محور گفتگوی تلفنی وزیران خارجه‌ی آمریکا و ترکیه

ترکیه با انتقاد از این موضوع گفت: این اقدام باعث بحران مهاجراتی بزرگی در منطقه می‌شود.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهای همسایه درباره این مهاجرت بالقوه افغان‌هاست و ادامه داد، درحالیکه یکسری از افغان‌ها از طریق ایران به ترکیه می‌روند، مهم است مرزهای پاکستان با افغانستان همچنان باز بمانند.

وزارت خارجه ترکیه اما در بیانیه‌ای این مساله را رد کرد و افزود، ترکیه که میزبان بیش از چهار میلیون مهاجر است، نمی‌تواند بحران جدید مهاجرتی را از طرف یک کشور ثالث تحمل کند.

این وزارتخانه همچنین ادامه داد: ما این تصمیم غیرمسئولانه را که از سوی آمریکا و بدون رایزنی با ترکیه گرفته شده، نمی‌پذیریم. اگر آمریکا می‌خواهد این افراد را به کشورش ببرد،‌ می‌تواند به صورت مستقیم با هواپیما این کار را انجام دهد. هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ملت ترکیه بار بحران‌های مهاجرت ناشی از تصمیمات کشورهای ثالث در منطقه ما را متحمل شود.

صدها افغان در هفته‌های اخیر و در میان افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در کشورشان به ترکیه آمده و این نگرانی درباره بروز موج جدیدی از مهاجرت و پناهندگی را ایجاده کرده‌اند.

با این حال روابط بین آنکارا و واشنگتن بر سر یکسری از مسائل متنشج است که شامل خرید سیستم‌های دفاع موشکی ترکیه از روسیه و اختلاف نظرها درباره سوریه، لیبی و مدیترانه شرقی می‌شود.

از سوی هم، آنکارا پیشنهاد تامین امنیت و اداره کردن فرودگاه بین‌المللی کابل را پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان به دولت این کشور داده؛ اقدامی که می‌تواند به سطحی جدیدی از همکاری بین متحدان ناتو منجر شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала