گوشت حلال، لوکوموتیو یا اسپوتنیک وی/افغانستان چه چیزی از روسیه خواهد خرید؟

© Photo / Russian Embassy in Afghanistanگوشت حلال، لوکوموتیو یا اسپوتنیک وی/افغانستان چه چیزی از روسیه خواهد خرید؟
گوشت حلال، لوکوموتیو یا اسپوتنیک وی/افغانستان چه چیزی از روسیه خواهد خرید؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
عضو شوید
مشاور سفارت روسیه در افغانستان در مصاحبه‌ی در مورد روابط اقتصادی – تجاری میان روسیه و افغانستان و برنامه های شرکت های این کشور برای عرضه گوشت حلال و سایر کالا ها به افغانستان معلومات داد.

رنات بورانوکوف، مشاور سفارت روسیه در افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و افغانستان ،صادرات روسیه به افغانستان، واردات از افغانستان، برنامه های جانب افغانستان برای خرید  لوکوموتیو ها وسامان آلات جهت ساخت راه آهن صحبت کرد. وی همچنان در خصوص ثبت واکسن روسی اسپوتنیک وی - Sputnik V  و برنامه های شرکت های روسیه برای عرضه گوشت حلال به افغانستان معلومات داد.

اسپوتنیک: شما وضعیت روابط تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا اطلاعاتی در خصوص واردات - صادرات میان دو کشور در سال جاری وجود دارد؟ فهرست اقلام تجارتی چگونه است؟

مانع اصلی بر سر راه توسعه همکاری های اقتصادی میان دوکشور، شرایط دشوار نظامی-سیاسی است که هنگام اجرای معاملات تجارتی در افغانستان خطرات بیشتری را برای فعالان اقتصادی روسیه ایجاد می کند. در ماه های جنوری - آپریل 2021، دوران کالا های تجارتی بین روسیه و افغانستان فقط حدود 39.9 میلیون دالر بود، اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این رقم افزایش23.9 در صدی را نشان می‌دهد.

در طول چند سال گذشته، صادرات روسیه در مقایسه با واردات از افغانستان در موقعیت غالب قرار داشت و در  تعاملات اقتصادی، افغانستان به گونه"با ثبات" در میان دوصد شریک تجاری خارجی روسیه قرار دارد.

در حال حاضر صادرات روسیه با هزینه 38.1 میلیون دالر حدود  25.9 در صد افزایش یافته، واردات از افغانستان حدود 7.9 در صد کاهش یافته و به 1.8 میلیون دالررسیده است.

 افزایش صادرات به دلیل افزایش عرضه انواع روغن نباتی "شامل روغن آفتاب پرست و کلزا" و انواع کاغذ و کارتن  بود. واردات از افغانستان،  انند سالهای اخیر، محدود به عرضه انگور خشک (کشمش)، مواد اولیه پوست و گیاهان بود.

اسپوتنیک: شما چشم انداز توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور در شرایط بی ثباتی و خروج نیروهای خارجی از افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا خروج نیروهای آمریکا و ناتو چشم انداز جدیدی را در روابط دوجانبه ایجاد خواهد کرد؟

ما علاقمند عادی سازی کامل وضعیت سیاسی داخلی در افغانستان هستیم  تا بتوانیم، روابط متقابل و سودمند اقتصادی – تجارتی با افغانستان را توسعه دهیم و البته در شرایط بی ثباتی، صحبت کردن درباره رشد مثبت تجارت دشوار است، اما اگر خروج نیروهای خارجی از افغانستان  (که طالبان آنها را نیروهای اشغالگر می‌دانند) منجر به تنظیم سیاسی درگیری های مسلحانه در افغانستان شود، در صورت تثبیت اوضاع نظامی- سیاسی در افغانستان، پس از مدتی، زمینه برای اپراتورهای اقتصادی روسیه و افغانستان فراهم خواهد شد تا روابط تجاری و اقتصادی فعال تری را توسعه داده و پروژه های سرمایه گذاری مشترک را اجرا کنند.

در حال حاضر شرایط مساعدی برای صادرات از افغانستان به روسیه و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد شده است. برای واردات تعدادی از کالاهای افغانستان، که محصول گمرکی ندارد، ترجیحاتی وجود دارد که طیف وسیعی از اقلام تجارتی را دربرمی‌گیرد.

اسپوتنیک: آیا درخواستی از جانب افغانستان برای گسترش این کالا ها  ارائه شده است؟ آیا پروژه ای در این خصوص موجود است؟ در صورت موجودیت، این پروژه ها چگونه اجرا خواهند شد؟

جانب افغانستان نیز مانند ما، علاقمند گسترش تجارت دو جانبه است. با این حال در شرایط جنگ، صحبت درباره اجرای پروژه های بزرگ سرمایه گذاری زودهنگام است.با این حال، موضوع راه اندازی سرمایه گذاری مشترک، میان روسیه و تاجیکستان در قلمرو منطقه آزاد اقتصادی پنج (تاجیکستان) توسط یک شرکت  خصوصی روسی - Gruppa Promavto تحت بررسی قرار دارد. محصولات این شرکت که در قلمرو منطقه آزاد اقتصادی تاجیکستان  (واقع در 1 کیلومتری مرز با افغانستان) تولید شده است، می تواند وارد بازار افغانستان شود.

در حال حاضرامکان سازماندهی سفر هیاتی از اداره راه آهن افغانستان به روسیه برای خرید لوکوموتیوها، ماشین های کش‌کننده وسایط نقلیه ریلی ( تجهیزات مربوطه) در حال بررسی است. شرکت سهامی " transmashholding limited " تامین کننده اصلی – این ماشن‌آلات خواهد بود.

همچنان شرکت GAP  ریسورس با حمایت سفارت روسیه، در تلاش است تا سرتیفکات محصولات  گوشت مرغ حلال را از مقامات مربوطه وترنری افغانستان دریافت کند. ما معتقد هستیم که پس از اتمام مراحل اداری،  طرفین عرضه محصولات غذایی روسیه را آغاز خواهند کرد.

علاوه براین در همکاری با وزارت صحت عامه افغانستان، کار روی موضوع ثبت واکسن Sputnik V روسیه در حال اجرا است  که بدون شک به مبارزه جمعی علیه این بیماری خطرناک کمک خواهد کرد.

اسپوتنیک: چه چیزی مانع توسعه روابط تجاری دو کشور می شود؟

تا هنوز هیچ شرکت روسی در اجرای پروژه های زیربنایی بزرگ در افغانستان  که نیاز به سرمایه گذاری کلان داشته باشد، اشتراک نمی‌کنند، فعالیت  شرکت ها فقط در سطح صادرات و واردات محدود است. این وضعیت نه تنها مربوط به شرایط دشوار نظامی- سیاسی درفغانستان بوده، بلکه گسترش ویروس کرونا نیز مانع جدید است که باعث شده روابط اقتصادی تجاری دو کشور در سطح محدود باق بماند.

در قدم نخست، ما به اپراتورهای اقتصادی روسهی توصیه می کنیم از مکانیسم های بیمه صادرات استفاده نموده و در انتخاب پیمانکاران جانب افغانستان دقیق باشند. شرکت کنندگان روسیه در فعالیت های اقتصادی خارجی می توانند توسط هر دو شورای تجاری مشترک و اتاق بازرگانی و صنایع دو کشور کمک شوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала