خواست مجدد اتمر برای مستند سازی جنایات جنگی و تخطی‌ های حقوق‌ بشری طالبان

© @https://www.mfa.gov.af/faخواست مجدد اتمر برای مستندسازی جنایات جنگی وتخطی‌های حقوق‌بشری طالبان
خواست مجدد اتمر برای مستندسازی جنایات جنگی  وتخطی‌های حقوق‌بشری طالبان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجهٔ کشور طی در تماس ویدیویی با کمیشنر شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان توقف حملات، مستندسازی جنایات و نظارت از تخطی‌های حقوق‌بشری طالبان در افغانستان شد

به گزارش اسپوتنیک، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور، طی تماس ویدیویی با میشل بشلت جریا، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به وضعیت سیاسی و امنیتی ، در مورد افزایش بی‌پیشنۀ حملات وحشیانه و بی‌رحمانۀ طالبان بالای مردم افغانستان که سبب کشتار افراد ملکی و ترک خانه‌های شان شده است، صحبت نمود.

آقای اتمر، حملات طالبان را که در تبانی با جنگجویان خارجی و گروه‌های تروریستی در افغانستان صورت می گیرد نقض اشکار و گستردۀ قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانسته، و آنرا فاجعۀ بشری خواند.

محمد حنیف اتمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
اتمر: جنایات طالبان حد ندارد، آنها 3 هزار بیگناه را در یک ماه کشته‌اند

وزیر امور خارجه، روی حسن‌نیت و انجام تعهدات افغانستان برای دریافت راه حل سیاسی به شمول رهایی بیشتر از 5000 زندانی طالبان باآنکه طرف توافقتنامۀ دوحه نبوده صحبت کرد.

آقای اتمر، برگشت زندانیان رها شده طالبان را به صفوف جنگ، تشدید حملات وحشیانۀ طالبان به شمول کشتار مردم بی‌گناه، محکمۀ صحرایی اسرای جنگی و افراد ملکی ، آزار و شکنجۀ زنان، محروم ساختن زنان و دختران از حق کار و آموزش در ساحات تحت تصرف طالبان، را فاجعۀ بشری خوانده و مایۀ نگرانی عمیق افغانستان و جامعۀ جهانی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به گزارشات نهاد های معتبر بین‌المللی در خصوص مستندسازی نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جانب طالبان در افغانستان، اعمال این گروه را در کشور، فاجعۀ بشری خواند. وزیر امور خارجه، خواست مردم و دولت افغانستان را برای ایفایی نقش مؤثرتر از جانب سازمان ملل در خصوص اعمال فشار بالای طالبان و حامیان منطقه‌یی شان، با آقای جِریا مطرح نموده، خواهان محکمه عاملین نقض حقوق بشری در کشور شد.

خانم میشِل جِریا، نگرانی عمیق سازمان ملل را پیرامون اعمال ضد انسانی طالبان و جنگجویان خارجی که سبب فاجعه بشری در افغانستان گردیده است ابراز نموده از تعهد شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تلاش در راستای  توقف خشونت‌ها، محمکه عاملین جنایات ضد بشری و استقرار صلح و ثبات در افغانستان، به وزیر امور خارجه اطمینان داد.

در ادامه هر دوجانب روی برگزاری نشست ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل، مستند سازی جرایم ضد بشری طالبان، وضعیت بیجاشدگان از اثر افزایش خشونت‌ها در کشور، دعوت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای بررسی وضعیت در کشور، استمرار روند نظارت از وضعیت در افغانستان و همچنان نشست ویژۀ شورای امنیت سازمان ملل در محور مسایل افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.

گفتنی است که پیش از این نیز آقای اتمر در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، خواهان مستندسازی جنایت جنگی طالبان در افغانستان شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала