دیپلمات ایرانی: طرف های جنگ در افغانستان بهتر است از راه مذاکره به تفاهم برسند

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / محسن پاک آیین، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو
محسن پاک آیین، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2021
عضو شوید
یک دیپلمات پیشین ایرانی معتقد است که دیدگاه های طرف های درگیر در افغانستان در مورد صلح از هم فاصله دارد و این امر باعث شده تا درگیری ها ادامه یابد.

به گزارش اسپوتنیک، محسن پاک آیین، رئیس سابق ستاد وزارت خارجه ایران درامور افغانستان در مصاحبه با خبر:گزاری ایسنا بیان داشت:  دولت افغانستان و طالبان باید سریعتر به سمت دستیابی به یک راه حل سیاسی برود در غیر این صورت با راه نظامی نه تنها درگیری‌ها تمام نمی‌شود بلکه قربانی اصلی مردم هستند.

وی می‌گوید،دیدگاه‌های دو طرف (طالبان و دولت افغانستان) در مورد صلح از هم دور است و در واقع شرایط به گونه ای است که انعطاف در طرفین به اندازه کافی وجود ندارد و این باعث شده درگیری ها ادامه یابد.

گفت‌وگوهای میان‌افغانی در تهران آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
ایران: مذاکره با طالبان با درخواست دولت افغانستان انجام شد

این دیپلمات پیشین ایران خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در هر دو طرف هم اراده برای صلح وجود دارد هم اراده برای جنگ. البته اولویت دولت حداقل مذاکره و دستیابی به صلح است ولی به دلیل اختلاف نظرهایی که وجود دارد مانند این که طالبان ساختار قانونی افغانستان را قبول ندارد خواهان تغییر اشرف غنی و برگزاری انتخابات زودرس است ، در مقابل دولت غنی هم خودش را قانونی می داند به همین دلیل مشکلات فعلی به وجود آمده است.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه ایران افزود: مردم افغانستان بیش از 20 سال است که ظلم و جنایت آمریکا را تحمل کردند مشکلات فراوانی اعم از ویرانی ها و کشته شدن بستگان خودشان را دیدند. لذا به دو طرف توصیه می شود که انعطاف نشان دهند و سعی کنند با راه حل سیاسی به نتیجه برسند.

این دیپلمات ایرانی با بیان این که وظیفه کشورهای همسایه و علاقه مند به صلح این است که میانجی گری کنند تا آتش بس اتفاق بیافتد گفت: طالبان باید به این باور برسد که کشورهای منطقه با رویه جنگ طلبانه موافق نیستند حتی اگر طالبان بتواند به هدف خودش برسد و کشورهای منطقه با او همراه نباشند موفق نشده و تجربه ناموفق گذشته را خواهد داشت که فقط سه کشور آن را به رسمیت شناختند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала