کمیساریای عالی حقوق بشر به طالبان: به خونریزی پایان دهید و به میز مذاکره برگردید

© AP Photo / Ronald Zakکمیساریای عالی حقوق بشر به طالبان: به خونریزی پایان دهید و به میز مذاکره برگردید
کمیساریای عالی حقوق بشر به طالبان: به خونریزی پایان دهید و به میز مذاکره برگردید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
عضو شوید
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از گروه طالبان خواسته است تا هرچه زودتر جنگ و خونریزی را متوقف کرده و به پای میز مذاکره بازگردند.

به گزارش اسپوتنیک، میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه با انتشار پیامی تاکید کرد: «عدم توقف خشونت‌های فزاینده در افغانستان، نقض حقوق بشر و سوءاستفاده‌ها پیامدهای فاجعه باری برای مردم افغانستان دارد».

وی از جامعه جهانی خواهان اقدامات فوری برای جلوگیری از نتایج فاجعه‌بار برای مردم افغانستان شده و هشدار داد که جنگ‌های شهری منجر به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی می‌شود.

وی بین کرد: از 9 جولای امسال تاکنون تنها در شهرهای لشکرگاه، قندهار، هرات و قندوز دست‌کم 183 غیرنظامی کشته و 1181 نفر از جمله کودکان زخمی شده‌اند.

این کمیسر با بیان اینکه این ارقام تنها مواردی هستند که توانسته‌اند ثبت کنند، افزود: تعداد واقعی تلفات غیرنظامیان بسیار زیاد است.

  سخنگوی دفتر سیاسی طالبان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
سخنگوی طالبان: ما به مذکره پایبندیم؛ این دولت کابل بود که به نیرو های ما اعلان جنگ کرد

وی همچنین از طرف‌های درگیر خواست برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر جنگ را پایان دهند.

باچله در دامه تاکید کرد: «طالبان باید تمامی حملات خود در شهرها را متوقف کند. تا زمانی که همه طرف‌ها به میز مذاکره بازنگشته و راه‌حل مسالمت‌آمیز برقرار نشود، وضعیت برای بسیاری از افغان بدتر خواهد شد.

باچله همچنین با اشاره به نشست میان روسیه، آمریکا، چین و پاکستان با محوریت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، خاطر نشان کرد که جامعه بین‌الملل موظف هستند که از تمام امتیازات خود برای کاهش تنش در افغانستان، پایان درگیری‌ها و از سرگیری روند صلح استفاده کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: «تا زمانی که همه طرف‌های درگیر به پای میز مذاکره باز نگردند و به یک راه حل مسالمت آمیز دست نیابند، وضعیت کنونی برای بسیاری از افغان‌ها وخیم تر خواهد شد.»

او همچنین تصریح کرد که تصرف بسیاری از شهرها توسط طالبان «ترس و وحشت» ایجاد کرده است. با این حال او هشدار داد که افزایش شمار شبه نظامیان حامی دولت که علیه طالبان بسیج شده‌اند نیز می‌تواند غیرنظامیان را در معرض خطر قرار دهد.

با وجود این گروه طالبان تاکنون به درخواست‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و جلوگیری از خونریزی در افغانستان توجه نکرده و شبه نظامیانش برای تصرف شهرهای این کشور به حملات خود ادامه می‌دهند.

نیروهای طالبان در حال حاضر 9 مرکز از 34 مرکز ولایت‌های افغانستان را تحت کنترل دارند که شش مورد از آنها در شمال این کشور است، در حالی که در سه مرکز دیگر جنگ ادامه دارد.

همچنین این گروه حلقه تصرف را در اطراف مزارشریف، بزرگترین شهر در شمال افغانستان تنگ تر کرده است و اگر بر این شهر که به مخالفت با طالبان مشهور است، کنترل یابد، دولت کابل کنترل خود را بر کل منطقه از دست خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала