موج تحول به رهبری فوزیه کوفی؛ طالبان به کرامت انسانی زنان احترام بگذارند

© https://twitter.com موج تحول به رهبری فوزیه کوفی؛ طالبان به کرامت انسانی زنان احترام بگذارند
 موج تحول به رهبری فوزیه کوفی؛ طالبان به کرامت انسانی زنان احترام بگذارند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
عضو شوید
جریان سیاسی «موج تحول» به رهبری فوزیه کوفی، عضو هیأت مذاکره ‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان باید به کرامت انسانی زنان احترام بگذارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، فاطمه مسعود، عضو جریان سیاسی موج تحول امروز (چهارشنبه، ۲۰ اسد) در یک نشست خبری در کابل با خوانش اعلامیه‌ای همچنین گفت که طرف‌های درگیر در جنگ باید اجازه دهند تا زنان و دختران مانند سایر شهروندان کشور از دسترسی به خدمات و حقوق‌شان برخوردار شوند.

در اعلامیه تأکید شده است که دو طرف درگیر در جنگ نباید فرصت کمک‌های بشری به مردم افغانستان و به‌خصوص زنان را بگیرند.

به نقل از اعلامیه، مردم افغانستان و به‌خصوص زنان و کودکان در نقاط مختلف کشور در جریان جنگ‌ها متحمل خسارات و تلفات شده‌اند. موج تحول گفته است که دولت افغانستان و گروه طالبان از تخریب تأسیسات عامه، قتل و کشتار غیرنظامیان، مجازات خودسرانه، کوچ‌ها اجباری و ده‌ها مورد دیگر نقض حقوق بشری به‌گونه‌ی جدی خودداری کنند.

فوزیه کوفی در این نشست خبری گفت که وضعیت غیرنظامیان؛ به‌ویژه زنان در مناطق تحت تصرف طالبان نگران‌کننده است. او افزود: «زنان در بسیاری جاها از خانه بیرون شده نمی‌توانند و برای‌شان گفته شده است تا بدون محروم بیرون نشوند. اکثر زنان که در جنگ اعضای مرد خانواده را از دست داده‌اند، مردی ندارند که به حیث محرم همراه‌شان بیرون بروند.»

با این حال، خانم کوفی گفت که این وضعیت ضرورت به توجه جدی دارد و طالبان باید در مناطق تحت تصرف‌شان مسئولانه رفتار کنند.

فوزیه کوفی در میان پنجاه رهبر بزرگ جهان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
فوزیه کوفی در میان پنجاه رهبر بزرگ جهان

او تأکید کرد که اگر گروه طالبان به فکر تشکیل حکومت در افغانستان است، باید در برابر مردم؛ به‌ویژه زنان مسئولان عمل کنند و به مردم اطمینان دهند که از مردم حمایت می‌کنند.

فوزیه کوفی همچنین از جامعه‌ی جهانی خواست که بیشتر از این در افغانستان «نظاره‌گر» نباشد. به گفته‌ی او، جامعه‌ی جهانی باید از قدرت سیاسی خود برای تأمین صلح پایدار در افغانستان استفاده کند.

در اعلامیه‌ی جریان سیاسی موج تحول هم تأکید شده ابست که روند گفت‌وگوهای صلح سرعت داده شود و روی برقراری آتش‌بس فوری و بشردوستانه توافق صورت گیرد.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر طالبان به حملات‌شان در کشور شدت بخشیده‌اند. همزمان با آن، مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان هم به کندی پیش می‌رود.

پیش از این شماری از زنان افغانستان در یک اعلامیه‌ مشترک اعلام کردند که طالبان در مناطق تحت تصرف‌شان از زنان به‌عنوان برده‌ی جنسی استفاده می‌کنند.

آنان از این گروه خواسته بودند تا از این اقدام دست بردارند و از مجبورکردن زنان به ازدواج اجباری و استفاده‌ی آنان به‌عنوان غنیمت جنگی خودداری کنند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала