رسانه: امریکا احتمال بستن سفارت خود در کابل را بررسی می‌کند

© Photo / U.S. Embassy Kabulرسانه: امریکا احتمال بستن سفارت خود در کابل را بررسی می‌کند
رسانه: امریکا احتمال بستن سفارت خود در کابل را بررسی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
عضو شوید
سه منبع مطلع روز چهارشنبه به نشریه پولیتیکو گفته‌اند، با توجه به تحولات جاری در افغانستان، دولت امریکا در حال بررسی گزینه‌های مختلف از جمله احتمال بستن سفارت خود در کابل است.

به گزارش اسپوتنیک، یکی از این منابع گفته است سفارت امریکا در کابل می‌تواند تا پایان ماه جاری میلادی بسته شود.

یکی دیگر از منابع نیز گفت، به دنبال وخیم شدن اوضاع در افغانستان، رایزنی‌های مداومی درباره اینکه چه تعداد دیپلمات امریکایی لازم است که در کابل باقی بمانند، وجود دارد.

کارشناس: راهنما برای اردوی امریکا راجع به منازعه با روسیه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
پنتاگون: طالبان قادر اند ظرف 90 روز کابل را تصرف کنند

به گفته این نشریه، یکی از مقامات وزارت امور خارجه امریکا  گفته است که موضع ما تغییر نکرده است. همان‌طور که برای هر پست دیپلماتیک دیگری در شرایط امنیتی پرخطر و چالش‌برانگیز عمل می‌کنیم، به صورت روزانه تهدیدات را ارزیابی خواهیم کرد و تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد که به نفع افرادی که در سفارتمان خدمت می‌کنند، باشند و امنیت آنها را حفظ کند. سفارت امریکا در کابل از 27 اپریل در وضعیت خروج قرار داشته است.

پولیتیکو می‌گوید وزارت خارجه ایالات متحده موضوع بررسی بسته شدن سفارت امریکا در کابل را رد نکرد.

در همین حال، یک منبع آگاه اعلام کرد، ارزیابی جدید ارتش امریکا حاکی از آن است که احتمالاً کابل ظرف 90 روز یا حتی ظرف یک ماه به دست طالبان می‌افتد. اگرچه این منبع افزود، احتمالاً شش ماه طول خواهد کشید تا طالبان کنترول کامل پایتخت را بدست گیرد.

براساس گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا که ارزیابی جدید در مورد مدت زمان ایستادگی کابل ارائه می‌کند٬ پیش‌بینی شده که نیروهای طالبان سریع در سراسر افغانستان پیش روی کنند.

اما همچنان برخی مقامات در دولت امریکا از این داده‌ها نگران هستند.

آخرین نیروهای امریکایی قرار است 31 اگست از افغانستان خارج شوند و به جنگ 20 ساله‌ای که ایالات متحده درگیرش بود پایان دهند.

از تاریخ 14 آپریل که  جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا این تاریخ را اعلام کرد، طالبان مناطق زیادی از افغانستان را تحت کنترول خود گرفتند و روز سه شنبه مرکز دو ایالت دیگر در غرب و شمال کشور را تصرف کردند.

پیش از این، عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفته است که رهبران طالبان به وی گفته‌اند که تا زمانی که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان باشد، آن گروه حاضر به مذاکرات صلح نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала