اجلاس دوحه بی‌نتیجه پایان یافت

© Photo / F.Khwazoonمذاکرات هییت های بلند پایه دو طرف برای روز دوم در دوحه جریان دارد
مذاکرات هییت های بلند پایه دو طرف برای روز دوم در دوحه جریان دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.08.2021
عضو شوید
 با پیشروی سریع طالبان در ولایت‌های مختلف، تلاش‌ دولت در راستای پیدا کردن راه‌حل جهت توقف حملات و خشونت طالبان بیش‌تر شده است. در جریان روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته، 3 نشست در دوحه در رابطه به صلح افغانستان برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه "هشت صبح" با استناد از منابع معتبر می‎‌نویسد: در نتیجه برگزاری 3 نشست با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، شرکت‌کنندگان خواستار توقف جنگ شدند، اما طالبان آن را نپذیرفتند.

در این جلسات، طالبان روی مواضع خود اصرار کردند. به گفته این منابع، هیچ تغییری در موضع این گروه به وجود نیامده است.

خلیلزاد از نشست میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در قطر استقبال کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
خلیلزاد از نشست میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در قطر استقبال کرد

منابع می‌افزایند: «دنیا خواست که حملات‌شان را به شهرهای افغانستان متوقف کنند، اما طالبان نپذیرفتند. بحث این‌که مذاکرات سریع شود، هم از سوی طالبان پذیرفته نشد.»

پیش‌تر وزارت دولت در امور صلح افغانستان، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد هماهنگی میان کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان، تسریع روند مذاکرات و توقف خشونت‌های جاری عنوان کرده بود. با این حال گروه طالبان می‌گوید که قرار نبود در این جلسات تصمیمی گرفته شود.

در این نشست عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، سید‌سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و محمدمعصوم استانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت، شماری از اعضای این هیات و نمایندگان آمریکا، قطر، سازمان ملل متحد، روسیه، چین، انگلستان، پاکستان، ترکیه، اوزبکستان و گروه طالبان حضور داشتند.

وزارت امور خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان، شرکت‌کنندگان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه قطر، اعضای نشست بین‌المللی در‌باره افغانستان که در دوحه برگزار شد، تاکید کرده‌اند هیچ دولتی را که در افغانستان با استفاده از نیروی نظامی تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند.

در این بیانیه همچنین برای دست‌یابی به راه حل سیاسی روی حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها، استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه امنیت دیگر کشورها و احترام به حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان این نشست با ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها، تلفات غیرنظامیان، کشتار غیرقانونی، نقض حقوق بشر، حملات زمینی و هوایی بر مراکز شهرها و تخریب زیرساخت‌ها، گفته‌اند که تداوم درگیری، تلاش‌های صلح را بی‌نتیجه می‌سازد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در سومین روز اجلاس دوحه در رابطه با صلح افغانستان، خواهان برگزاری نشست اضطراری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در‌باره‌ افغانستان شد.

سرعت تحول و رویداد‌ها در کشور سریع و غیر‌قابل پیش‌بینی است. گذشت زمان سرنوشت جنگ، صلح و دولت افغانستان را روشن خواهد ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала