هیل: فرو افتادن وجهه امریکا در عرصه جهانی با بیرون شدن سراسیمه از افغانستان

© AFP 2023 / WAKIL KOHSARهیل: فرو افتادن وجهه امریکا در عرصه جهانی با بیرون شدن سراسیمه از افغانستان
هیل: فرو افتادن وجهه امریکا در عرصه جهانی با بیرون شدن سراسیمه از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2021
عضو شوید
یک پایگاه خبری نزدیک به کنگره امریکا در یادداشتی نوشت، بیرون شدن بی‌برنامه و سراسیمه امریکا از افغانستان موجب تضعیف اعتبار امریکا در عرصه جهانی خواهد شد.

آیا غنی افغانستان را ترک گفته است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2021
آیا غنی افغانستان را ترک گفته است؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، پایگاه خبری «هیل» در یادداشتی نوشت، خروج سراسیمه و سریع امریکایی‌ها از افغانستان، دولت «جو بایدن» را تحت انتقاد شدید متحدان و دشمنان واشنگتن قرار داده است.

در این یادداشت آمده است، پیشروی سریع گروه طالبان در سرتاسر افغانستان و عجز نیروهای امنیتی افغانستان، روایت‌گر بیهوده بودن دو دهه هزینه‌های آمریکا و متحدانش در این کشور است. مقامات آمریکایی همچنان بر تعهد خود به افغان‌ها تأکید دارند و می‌گویند مصمم به جلوگیری از احیای القاعده در این کشور هستند. اما تصرفات طالبان و تصمیم روز پنجشنبه وزارت امور خارجه آمریکا برای خارج کردن کارکنانش تحت محافظت نیروهای نظامی، تعهدات ذکر شده از سوی آمریکایی‌ها را زیر سوال برده است.

 «کلیف مِی» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این‌باره گفت: «از دید دشمنان ما، این اقدام بدین معنا است که ایالات متحده قابل شکست دادن است. در واقع اگر طالبان می‌توانند آن را شکست دهند، واقعاً چه کسی نمی‌تواند؟ از دید یک دشمن ما بی دفاعیم و از دید یک متحد، مایه عبرت هستیم».

هیل در ادامه نوشت، کارشناسان معتقدند که سقوط دولت افغانستان پس از خروج آمریکا می‌تواند عواقبی جدی در زمینه تضعیف اعتبار آمریکا در عرصه جهانی را به‌دنبال داشته باشد.

«دیوید بارنو» ژنرال بازنشسته و استاد مطالعات راهبردی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به هیل گفت: «فکر می‌کنم خروج آمریکا و به شکلی غیرمنتظره در برابر تصرفات سریع طالبان، تأثیر به مراتب عمیق‌تری از [خروج از] ویتنام در سال ۱۹۷۵ و خروج موقت آمریکایی‌ها از عراق در سال ۲۰۱۱ خواهد داشت».

بارنو افزود: «متأسفانه باور دارم که این نتیجه تأسف‌بار، قضاوت غالب درباره قدرت نظامی آمریکا در سال‌های آینده خواهد بود، مگر آنکه روی آن با درگیری نظامی دیگری پوشانده شود. چنین اتفاقی یک کاتالیزور برای اشتباه محاسباتی بیشتر دشمنان آمریکا بوده و این باور خطرناک را ترویج می‌کند که قدرت نظامی و اراده سیاسی آمریکا در دفاع از دوستان و متحدانش در حال کمرنگ شدن هستند».

«نیتان سِیلز» سفیر سیار و هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسم در دولت جمهوری‌خواه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در این‌باره گفت: «دیپلماسی زمانی بهترین عملکرد را دارد که توسط تهدید معتبری از قدرت نظامی آمریکا پشتیبانی شود و متأسفانه دولت بایدن هنگام تصمیم برای خروج نیروها از افغانستان به توصیه ارتش آمریکا، این اهرم فشار را از دست داد».

او در ادامه گفت: «خوشبین نیستم که راه ‌حلی دیپلماتیک در اینجا وجود داشته باشد. از نقطه نظر طالبان آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند هرچه بخواهند با تداوم فشار نظامی به‌دست آوردند. چرا آن‌ها باید گزینه‌هایی که می‌توانند با قدرت نظامی به‌دست آورند را پای میز از دست بدهند؟»

هیل نوشت، علاوه بر کارشناسان آمریکایی، رقبای واشنگتن نیز به تحولات اخیر افغانستان واکنش نشان داده‌اند. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «آمریکا به راحتی از افغانستان خارج شد اما تمام مردم افغانستان که بیست سال رنج کشیدند چطور؟»

علاوه بر این، وزارت امور خارجه چین پس از دیدار «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «عبدالغنی برادر» در پیامی توئیتری نوشت: «چین به‌عنوان بزرگ‌ترین همسایه افغانستان، همواره به‌دنبال سیاستی دوستانه در قبال تمام مردم افغانستان است».

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان امروز (یکشنبه) به تحولات این کشور و پیشروی طالبان در پایتخت واکنش نشان داد و آن را تصویری غم‌انگیز توصیف کرد که از پیامدهای حضور آمریکا در افغانستان است.

با انتشار اخباری درباره ورود طالبان به «کابل» پایتخت افغانستان، بسیاری از کشورها از تخلیه سفارتخانه‌های خود در پایتخت افغانستان خبر داده‌اند اما کابلوف گفته روسیه آماده تخلیه سفارت خود در کابل نمی‌شود و این مرکز دیپلماتیک با آرامش در حال فعالیت است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала