بیانیه بیش از 60 کشور جهان در مورد خروج "امن" افرادی که مایل به ترک افغانستان هستند

© Sputnik / M. Naderi بیانیه بیش از 60 کشور جهان در مورد تحولات افغانستان
بیانیه بیش از 60 کشور جهان در مورد تحولات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.08.2021
عضو شوید
 بیش از 60 کشور جهان با صدور یک بیانیه‎ مشترک خواستار خروج امن افغان ها و شهروندان سایز کشور ها شدند که مایل به ترک افغانستان هستند.

 به گزارش اسپوتنیک، بیش از 60 کشور جهان طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که باید به شهروندان افغان و خارجی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اجازه داده شود از این کشور خارج شوند و اینکه فرودگاهها و گذرگاههای مرزی باید همچنان باز بمانند.

وقوع آتش سوزی در میدان هوایی کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2021
وقوع آتش سوزی در میدان هوایی کابل

کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریای جنوبی، قطر و انگلیس در این بیانیه عنوان کردند: آنهایی که در سراسر افغانستان قدرت و اوضاع را در کنترل و اختیار دارند، باید مسئولیت حفاظت از جان افراد و اموال عمومی و همچنین احیای فوری امنیت و نظم داخلی را برعهده بگیرند.

روسیه در فهرست این کشور ها شامل نیست.

در بیانیه مشترک این کشور ها آمده است: "با توجه به وخامت اوضاع امنیتی، ما از همه طرف ها می خواهیم به خروج امن و منظم اتباع خارجی و افغانانی که مایل به ترک کشور هستند  احترام گذاشته و آنها را تسهیل کنند."

گفتنی است، همزمان با خروج اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان از کشور و تصرف ارگ ریاست جمهوری کابل به وسیله طالبان، این گروه از پایان جنگ درافغانستان خبر داده است.

این در حالی است که کابل در خلاء قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان بوده و هزاران شهروند افغان حتی بدون پاسپورت سرگردان در فروگاه این شهر بسر می برند.

از جمله دیگر کشورهایی که در این بیانیه خواستار اجازه دادن به خروج شهروندان اقغان و خارجی از افغانستان شده اند می توان به شیلی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، یونان، هلند، اسپانیا، سوئد، اوکراین اشاره کرد.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتی بدون داشتن شناسنامه و پاسپورت سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала