اظهارات طالبان  در مورد "سرنوشت آثار بودیسم" در افغانستان

© AP Photo / Stringerمجسمه بودا در بامیان
مجسمه بودا در بامیان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.08.2021
عضو شوید
 سخنگوی طالبان  در رابطه به "سرنوشت آثار بودیسم" در افغانستان گفت؛ هیچ تهدیدی متوجه بنا های بودایی در افغانستان نخواهد بود و همه‌ای آثار حفاظت خواهند شد.

 به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: بناهای تاریخی در افغانستان را با بازگشت طالبان پس از 20 سال در قدرت، هیچ چیز را تهدید نمی کند.

شاهین به روزنامه دیلی میرر سریلانکا گفت: "آثار و مجسمه های بودایی در افغانستان در معرض خطر نیستند. من هر گونه ادعا ها دراین مورد رد می کنم."

او گفت: "ما به مردم در افغانستان ، به ویژه در شهر کابل اطمینان می‌دهیم که اموال و جان آنها در امان است هیچ انتقامی از هیچ کسی در کار نخواهد بود." ما خدمتگزار مردم و این کشور هستیم".

سالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
سالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت

به گفته سخنگوی طالبان، «از تمام مسئولان امارت اسلامی، روسای کمیسیون‌ها و اداره‌ها، والی‌ها،‌ فرمانداران، فرماندهان واحدهای نظامی، مجاهدین و سایر هموطنان خواسته می‌شود که برای محافظت از آثار تاریخی در سراسر کشور توجه کنند.»

در سال 2001 ، طالبان دو مجسمه بودا را در ولایت بامیان در مرکز افغانستان منفجر کردند. این بنا های تاریخی بلندترین آثار مجسمه سازی بودا در جهان محسوب می شدند و یکی از مشهورترین آثار فرهنگ پیش از اسلام افغانستان بودند.

اقدامات طالبان باعث خشم عمومی در جهان شد ، دولتهای کشورهای پیشرو جهان تخریب مجسمه ها را محکوم کردند. امروزه هنوز بناهایی از دوران بودایی در افغانستان به ویژه مناطق شرق کابل وجود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала