دیپلمات روس: ماجراجویی های آمریکا باعث شد طالبان افغانستان را تصرف کنند

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر دیپلمات روس: ماجراجویی های آمریکا باعث شد طالبان افغانستان را تصرف کنند
دیپلمات روس: ماجراجویی های آمریکا باعث شد طالبان افغانستان را تصرف کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2021
عضو شوید
 معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید وضعیت بسیار نابسامان افغانستان پیامد طبیعی سیاست‌های ماجراجویانه آمریکا در عرصه بین‌المللی است.

  به گزارش اسپوتنیک، الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: آمریکا یک هزار میلیارد دالر در افغانستان هزینه کرد و این بودجه بزرگ بدون کسب نتیجه هدر رفت.

وی خاطرنشان کرد که اوضاع کنونی افغانستان، همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، یک پیامد طبیعی بود.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد که در گذشته آمریکا به یوگسلاوی سابق و لیبی حمله کرد و وضعیت این کشورها فاجعه بار شد؛ حال افغانستان هم به این وضعیت گرفتار شده است.

وی افزود: آیا انتظار دیگری از اقدامات آمریکا در افغانستان می رفت؟ 

 
طالبان: آمریکا باید نیروهای خود را تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج کند 
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2021
طالبان: آمریکا باید نیروهای خود را تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج کند

گروشکو در ادامه سخنان خود گفت روسیه در گذشته به ناتو پیشنهاد همکاری در مورد افغانستان را در صورت تخلیه نیروهای خارجی از این کشور داد اما ناتو به این پیشنهاد و نیز گفت و گو با سازمان امنیت جمعی توجهی نکرد.

وی افزود: نتیجه این تکبر ناتو، درخواست غیراصولی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گشودن مرزهای خود به روی کسانی است که در افغانستان با ناتو همکاری کردند و قصد خروج از این کشور را دارند.

 گروشکو با اشاره به اقدامات روسیه برای مقابله با قاچاق مواد مخدر از افغانستان اظهار داشت: نزدیک به 4 هزار نفر از افسران مبارزه با قاچاق مواد مخدر افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی در مراکز آموزشی روسیه اموزش دیده‌اند. 

نیروهای طالبان روز یکشنبه وارد کابل شدند و کنترل کامل افغانستان به دست این گروه افتاده است. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در نخستین واکنش به سقوط دولت کابل طی سخنانی در کاخ سفید، اشتباهات متعدد در افغانستان در طول دو دهه حضور نظامی ایالات متحده در این کشور را پذیرفت و مسئولیت وضعیت فعلی را که در افغانستان حکمفرما است، به عهده گرفت.

وی با ابراز پشیمانی نسبت به دو دهه اشغال افغانستان توسط دولت‌های ایالات متحده گفت: من مردم آمریکا را با این ادعا که فقط با کمی بیشتر ماندن در افغانستان همه چیز تغییر می‌یابد، گمراه نمی‌کنم. همچنین من از مسئولیت خود در مورد این که امروز در کجا هستیم و چگونه باید از اینجا جلو برویم، کوتاه نخواهم آمد.ش

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала