گورباچف از تحولات افغانستان باید درس عبرت بگیریم

© Sputnik / Evgeniy Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر گورباچف
گورباچف  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2021
عضو شوید
آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق گفت: حضور نظامی آمریکا در افغانستان از ابتدا اشتباه و ناموفق بود و اکنون باید از حوادث رخ داده درس گرفته و اجازه نداد که چنین اشتباهی دوباره تکرار شود.

 به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گورباچوف، رهبر سابق جماهیر شوروی می‌گوید که شکست آمریکا در افغانستان باید خیلی زودتر پذیرفته می‌شد. اکنون مهم است تا درس بگیریم و دست‌کم از تکرار چنین اشتباهاتی اجتناب کنیم. این ایده از همان ابتدا ناموفق بود، اگرچه روسیه در مرحله اول از آن حمایت کرد. همانند بسیاری از پروژه‌های مشابه، این ایده نیز بر مبنای بزرگ‌نمایی تهدید و برخی از برنامه‌های ژئوپلیتیکی نامشخص که با تلاش‌های غیرواقع‌بینانه برای دموکراتیزه کردن یک جامعه چند قبیله‌ای دنبال می‌شدند، قرار داشت.

گورباچف: آمریکا به جای یاد دادن به دیگران به موضوعات داخلی خود بپردازد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2021
گورباچف: آمریکا به جای یاد دادن به دیگران به موضوعات داخلی خود بپردازد

گورباچف حضور جماهیر شوروی سابق در افغانستان را یک اشتباه سیاسی تلقی کرد و خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان ابتکارعمل وی بود. گورباچف بعدا در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک یادآور شد که این تصمیم نهایی به دنبال چندین دور مذاکره اتخاذ شد و این سیاست توسط رهبری نظامی و سیاسی جماهیر شوروی سابق و همچنین مردم حمایت شده بود.

لازم به یادآوری است که به ابتکارعمل میخائل گورباچف که حضور نظامی اتحادی جماهیر شوروی در افغانستان را یک اشتباه سیاسی می‌دانست، خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان آغاز شده و در فبروری سال 1989 به پایان رسید.

 "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا اخیرااعلام کرد که آمادگی دارد تا به انتقادات درباره تصمیم گیری برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان پاسخ بدهد ولی همچنان این اقدام را درست می‌داند. به عقیده وی، ایالات متحده به اهداف خود در افغانستان دست یافته و با شبکه تروریستی القاعده مبارزه کرده و ده سال قبل "اسامه بن لادن" رهبر القاعده را نابود کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала