240 هزار کشته و بیش از 2 تریلیون دالرهزینه: حاصل حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان

CC BY 2.0 / The US Army / استخدام اجیران امریکایی برای قتل سیاستمداران در شرق نزدیک
استخدام اجیران امریکایی برای قتل سیاستمداران در شرق نزدیک  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
عضو شوید
 موسسه امور عمومی و بین‌الملل "واتسون" در دانشگاه Brown آمریکا روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد، هزینه جنگ آمریکا در افغانستان که از پاییز 2001 آغاز شد و تا چند روز دیگر پایان می‌یابد 2.26 تریلیون دالر بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، دانشگاه براون «Brown University» با انجام یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرد که ایالات متحده در 20سال گذشته که از 11 سپتامبر 2001 میلادی آغاز شده، در مجموع 2.26 تریلیون دالربرای جنگ در افغانستان هزینه کرده است. این بدان معناست که این جنگ روزانه 300 میلیون دالربرای آمریکا خرج برداشته و سرانه آن به ازای هر افغان معادل 50 هزار دالربوده است.

بایدن: بدون حضور در افغانستان، امریکا می‌تواند عملیات زد تروریستی انجام دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2021
بایدن: بدون حضور در افغانستان، امریکا می‌تواند عملیات زد تروریستی انجام دهد

از سوی دیگر بر اساس اعلام موسسه امور عمومی و بین‌الملل "واتسون"،  طی این مدت 241 هزار نفر به طور مستقیم در نتیجه این جنگ کشته شدند.

طی این 20 سال در مجموع 2 هزار و 448 هزار نظامی آمریکا و نیز هزار و 144 نفر از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در این جنگ جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است که 69 هزار نیروی افغان نیز در این جنگ کشته شدند.

در میان کشته شدگان همچنین 72 روزنامه نگار و 444 نیروی امدادرسان وجود دارند.

بر اساس اعلام موسسه امور عمومی و بین‌الملل "واتسون"، این آمار شامل کسانی نمی‌شود که به دلیل بیماری، عدم دسترسی به غذا، آب و زیرساخت‌ها و دیگر نتایج غیر مستقیم جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده خود درحالی از افغانستان عقب نشینی می کنند که این لشکرکشی ثمره ای جزء گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.بسیاری از مردم افغانستان، وضعیت فعلی این کشور را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

 محققان دانشگاه براون تخمین می‌زنند که هزینه بهره بدهی جنگی افغانستان برای دولت آمریکا می‌تواند تا سال 2050 میلادی به 6.5 تریلیون دالر برسد؛ رقمی که سرانه آن به ازای هر شهروند آمریکایی 20 هزار دالر خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала