بایدن: سقوط دولت افغانستان تا پایان سال پیش‌بینی شده بود

© REUTERS / Jonathan ErnstПрезидент США Джо Байден
Президент США Джо Байден - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.08.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا می‌گوید که اطلاعات امریکا احتمال سقوط دولت افغانستان را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرده بود، اما هیچ پیش‌بینی اجماعی وجود نداشت.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه‌ای که با ای‌بی‌سی داشت، گفت: من فکر می‌کنم اجماعی وجود نداشت... آنها (اطلاعات امریکا) گفتند که سقوط دولت افغانستان به احتمال زیاد تا پایان سال وجود دارد.

مقامات امریکایی اعتراف می‌کنند که آنها با سرعت که طالبان (گروه ممنوع در روسیه) بدون مقاومت ارتش افغانستان قدرت را در این کشور به دست گرفتند، شگفت‌زده شدند.

اوضاع در افغانستان به‌ویژه در ده روز اول ماه اگست بدتر شد، زمانی که طالبان (گروه ممنوع در روسیه) حملات خود را علیه نیروهای دولتی تشدید کردند. تنها ولایت که طالبان آن را نتوانسته اند به تصرف خود دربیاورند، ولایت پنجشیر در شمال شرقی کابل است. در تاریخ 15 اگست طالبان وارد کابل شدند و کنترول ارگ ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند. اشرف غنی روز یکشنبه قبل از ورود نیرو‌های طالبان به کابل، افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند! با این حال تاجیکستان غنی را نپذیرفت و او مجبور شد کشور دیگری را برای پناه بردن انتخاب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала