چین درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد

© AFP 2023چین درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد
چین درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.08.2021
عضو شوید
براساس بیانیه وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه وانگ یی، وزیر خارجه چین تلفونی با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به درخواست او گفت‌وگو کرد. طرفین در خصوص وضعیت افغانستان به تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش اسپوتنیک، آقای وانگ‌ یی گفته است که درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان با وزیر امور خارجه ترکیه صحبت کرده است.

وزیر خارجه چین با اشاره به اینکه افغانستان با مشکلات زیادی مواجه است، گفت با خروج نظامیان امریکایی مسائل جدیدی ایجاد شده و خطر وقوع جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد و پیشبرد روند بازسازی صلح به آرامی دشوار خواهد بود.

 چین به افغانستان برای احیای اقتصادی این کشور کمک می کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
چین به افغانستان برای احیای اقتصادی این کشور کمک می کند

به گفته او، جامعه بین‌المللی باید با جدیت از تمام طرف‌ها و گروه‌های قومی در افغانستان برای همکاری منسجم در این مسیر حمایت کند، تا فصل جدیدی در تاریخ افغانستان گشوده شود.

وزیر خارجه چین گفت، تنها پس از خروج نیروهای خارجی، مردم افغانستان فرصت دارند سرنوشت خودشان را به دست بگیرد و این کار ممکن می‌شود که اصل «تحت رهبری افغان‌ها و تحت مالکیت افغان‌ها» حقیقتا اجرایی شود.

این دیپلمات ارشد چین تاکید کرد که اکنون اقدام کلیدی یافتن مسیر بازسازی است که مناسب شرایط ملی افغانستان و مطابق با برنامه زمانی و مورد حمایت و درک مردم افغان باشد. بدین منظور، طالبان باید رسما از تمام نیروهای تروریست جدا شده و تدابیری برای سرکوب سازمان‌های تروریست خارجی مدنظر شورای امنیت از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی بردارد.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که پکن پس از تثبیت وضعیت در افغانستان به کمک‌هایش به این کشور ادامه خواهد داد.

اوضاع در افغانستان به‌ویژه در ده روز اول ماه اگست بدتر شد، زمانی که طالبان (گروه ممنوع در روسیه) حملات خود را علیه نیروهای دولتی تشدید کردند. تنها ولایت که طالبان آن را نتوانسته اند به تصرف خود دربیاورند، ولایت پنجشیر در شمال شرقی کابل است. در تاریخ 15 اگست طالبان وارد کابل شدند و کنترول ارگ ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند. اشرف غنی روز یکشنبه قبل از ورود نیرو‌های طالبان به کابل، افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند! با این حال تاجیکستان غنی را نپذیرفت و او مجبور شد کشور دیگری را برای پناه بردن انتخاب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала