نگرانی پنتاگون از افتادن تسلیحات آمریکایی از جمله هواپیما ها به دست طالبان

CC BY-SA 2.0 / Arlington County / Arlington County, as seen from the airنقاط ضعف در مجتمع صنایع نظامی آمریکا
نقاط ضعف در مجتمع صنایع نظامی آمریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2021
عضو شوید
 ایالات متحده آمریکا در طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود، انبارهای تسلیحات گوناگون در افغانستان داشت؛ حالا برخی ازاین تسلیحات به دست طالبان افتاده‌اند. حتا گفته می‌شود طالبان تسلیحات هوایی به دست آورده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از برخی منابع پنتاگون خبر داده است که جنبش طالبان (ممنوع در روسیه) به چندین هواپیمای آمریکایی، بالگردهای نظامی و موشک های ضد تانک دسترسی پیدا نموده اند.

گفته می شود این حادثه نگرانی هایی را در پنتاگون ایجاد کرده است.

 روسیه در صورت تهدید طالبان به همسایگان افغانستان سلاح می دهد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2021
روسیه در صورت تهدید طالبان به همسایگان افغانستان سلاح می دهد

به گفته منابع، هنوز تصمیم به تخریب سلاح های توقیف شده توسط طالبان گرفته نشده است، زیرا به گفته این منابع: "استفاده از هلیکوپتر و هواپیما برای طالبان دشوار است، آنها خلبان ندارندو همچنان تجهیزات برای تعمیر و نگهداری نیز در اختیار طالبان نیز در اختیار طالبان قرار ندارد."

ایالات متحده منتظر اتمام روند تخلیه است تا در مورد عملیات جداگانه، از جمله حمله به انبارهای نظامی تصمیم گیری کند.

در 20 سال گذشته، آمریکا 83 میلیارد دالر برای تجهیزات نظامی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان هزینه کرد. سالیوان می‌گوید حالا "بخش بزرگی" از این تجهیزات به دست طالبان افتاده است.

در جنگ و درگیری‌های 20 سال گذشته در افغانستان 172 هزار 390 نفر جان خود را از دست دادند که اکثر آنها شهروندان افغان بودند. از سال 2001 تاکنون، حدود 66 هزار سرباز و پلیس افغانستان کشته شدند. حداقل 51 هزار نفر هم از جنگجویان طالبان و دیگر گروه‌های مخالف کشته شدند. 47 هزار غیرنظامی هم قربانی این جنگ شدند.

پیش از این، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری «رویترز»، گفته بود «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور طی 24 ساعت آینده درباره تمدید یا عدم تمدید تاریخ خروج از افغانستان - که هم‌اکنون روز 31 آگست (یک هفته دیگر) است - تصمیم خواهد گرفت.

این در حالی است که «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر طالبان در قطر هشدار داده تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای ایالات متحده پیامدهایی خواهد داشت و تاریخ تعیین شده، خط قرمز طالبان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала